Területfejlesztés

 Bács-Kiskun vármegye kiszámítható gazdasági térség 

Területfejlesztés

 Bács-Kiskun vármegye kiszámítható gazdasági térség 

 

"Bács-Kiskun vármegye egy olyan hely, amely élő és élhető, ahol jó élni és ahová jó érkezni, amely értéket, egészséget és élményt nyújt az itt élőknek és az ide érkezőknek, valamint amely biztonságos otthon, kiszámítható gazdasági térség."  Ez az időtálló jövőkép fogalmazodott meg vármegyénk területfejlesztési koncepciójában.  

A vármegyei önkormányzatok területfejlesztési feladatait számos jogszabály szabályozza. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, a területfejlesztésről és a területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény (a továbbiakban: Tftv.), a területfejlesztési koncepció, a területfejlesztési program és a területrendezési terv tartalmi követelményeiről, valamint illeszkedésük, kidolgozásuk, egyeztetésük, elfogadásuk és közzétételük részletes szabályairól szóló 218/2009. (X.6.) Korm. rendelet, továbbá a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet, és a 256/2021. (V. 18.) Korm. rendelet a 2021-2027 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szabályozza.

Mit is jelent a területfejlesztés?

A területfejlesztés az országra, valamint térségeire, így a vármegyékre is kiterjedő társadalmi, gazdasági és környezeti területi folyamatok vizsgálata, értékelése, a szükséges tervszerű beavatkozási irányok meghatározása, illetve rövid, közép- és hosszú távú átfogó fejlesztési célok, koncepciók és intézkedések meghatározása, összehangolása és megvalósítása a területfejlesztési programok keretében, érvényesítése az egyéb ágazati döntésekben.

A területfejlesztés célja

- az ország valamennyi térségében, így a vármegyékben is a területi kohézió erősítése, a társadalmi és gazdasági növekedés elősegítése, a fenntartható fejlődés feltételeinek megteremtése, az innováció térbeli terjedésének elősegítése, a társadalmi, gazdasági és környezeti céloknak megfelelő térbeli szerkezet kialakítása;

- a főváros és a vidék, a városok és a községek, illetve a fejlett és az elmaradott térségek és települések közötti - az életkörülményekben, a gazdasági, a kulturális és az infrastrukturális feltételekben megnyilvánuló - jelentős különbségek mérséklése és a további válságterületek kialakulásának megakadályozása, társadalmi esélyegyenlőség biztosítása érdekében; 

- az ország térszerkezete, településrendszere harmonikus fejlődésének elősegítése; 

- a nemzeti és térségi identitástudat megtartása és erősítése.

A területfejlesztés feladata

- a térségi és helyi közösségek területfejlesztési kezdeményezéseinek elősegítése, összehangolása az országos célkitűzésekkel;

- területfejlesztési koncepciók, programok és tervek kidolgozása, meghatározása és megvalósítása, a társadalom, a gazdaság és a környezet dinamikus egyensúlyának fenntartása, illetve javítása érdekében;

- a nemzetközi együttműködés keretében az Európai Unió regionális politikájához illeszkedés elősegítése, valamint a regionális együttműködésben rejlő kölcsönös előnyök hasznosítása és a határmenti (különösen a hátrányos helyzetű határmenti) térségek összehangolt fejlesztésének elősegítése.

- az ország különböző adottságú térségeiben a társadalom és a gazdaság megújulását elősegítő, a térségi erőforrásokat hasznosító fejlesztéspolitika kidolgozása, összehangolása és érvényesítése;

- az elmaradott térségek felzárkóztatásának és fejlődésének elősegítése;

- a gazdaság szerkezeti megújulásának elősegítése az egyes ipari és mezőgazdasági jellegű térségekben, a munkanélküliség mérséklése;

- az innováció feltételeinek javítása a megfelelő termelési és szellemi háttérrel rendelkező központokban, és az innovációk térségi terjedésének elősegítése;

- a kiemelt térségek sajátos fejlődésének elősegítése;

- a befektetők számára vonzó vállalkozói környezet kialakítása.

 

A 2021-2027-es Európai Uniós fejlesztési ciklusra való felkészülés keretében a vármegyei önkormányzatok legfontosabb feladata volt, hogy elkészítsék a vármegyei területi tervdokumentumokat:

  • a vármegyei területfejlesztési koncepciót,
  • a vármegyei területfejlesztési programot és annak módosítását,
  • a fenti két dokumentum környezeti hatásvizsgálatát,
  • a fenti két dokumentum területi hatásvizsgálatát,
  • a vármegyei területi integrált területi programot, valamint
  • a sportfejlesztési koncepciót.

A vármegyei közgyűlés által elfogadott dokumentumokat a csatolmányok között találja.

Kapcsolat

6000 Kecskemét Deák Ferenc tér 3

www.bacskiskun.hu
Több Kevesebb chevron down

Területfejlesztés hírei

chevron left
a gátéri óvoda épülete. fehér, előtetős épület, kék zsalugáterek, frissen füvesített udvar

Gátér

2025. 11. 27.

Új tornaszoba építése - projektzárás

Gátér Község Önkormányzata pályázatot nyújtott be a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz, TOP_PLUSZ-3.3.1-21 GYERMEKNEVELÉST TÁMOGATÓ HUMÁN INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSE elnevezésű felhívásra „Új tornaszoba építése” címmel (projekt azonosítószáma: TOP_PLUSZ-3.3.1-21-BK1-2022-00018). A projekt keretében 60,00 millió forint vissza nem térítendő európai uniós forrásból a meglévő óvoda fejlesztése valósult meg.

2025. 11. 27.

[ Gátér ]

down arrow
az apostagi óvoda épülete és udvara az utcafrontról

Apostag

2025. 11. 25.

A Vasút utca 3. szám alatti Óvoda felújítása Apostagon - projektzárás

Apostag Község Önkormányzata pályázatot nyújtott be a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz, TOP_PLUSZ-3.3.1-21 GYERMEKNEVELÉST TÁMOGATÓ HUMÁN INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSE elnevezésű felhívásra „A Vasút utca 3. szám alatti Óvoda felújítása Apostagon” címmel (projekt azonosítószáma: TOP_PLUSZ-3.3.1-21-BK1-2022-00015). A projekt keretében 79,78 millió forint vissza nem térítendő európai uniós forrásból a Pöttömkert Óvoda egyik meglévő telephelyének felújítása valósult meg az épület átalakításával.

2025. 11. 25.

[ Apostag ]

down arrow
homokos földút, jobb oldalán keskeny zöldterület, járda

Csikéria

2025. 10. 20.

Belterületi útfelújítás Csikérián - projektindítás

Csikéria Községi Önkormányzat pályázatot nyújtott be a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz, TOP_PLUSZ-1.2.3-21 BELTERÜLETI UTAK FEJLESZTÉSE felhívásra „Belterületi útfelújítás Csikérián” címmel (projekt azonosítószáma: TOP_PLUSZ-1.2.3-21-BK1-2023-00021). A projekt keretében 44,00 millió Ft vissza nem térítendő európai uniós forrásból a fő cél egy új utca kiépítése.

2025. 10. 20.

[ Csikéria ]

down arrow
Fa burkolatú kis épület, előtte térköves parkoló

Szalkszentmárton

2025. 10. 10.

Élhető Szalk - projektzárás

Szalkszentmárton Község Önkormányzata pályázatot nyújtott be a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz, TOP_PLUSZ-1.2.1-21 ÉLHETŐ TELEPÜLÉSEK felhívásra „Élhető Szalk” címmel (projekt azonosítószáma: TOP_PLUSZ-1.2.1-21-BK1-2023-00036). A projekt keretében 32,00 millió Ft vissza nem térítendő európai uniós forrásból a fő cél volt a lakosság életminőségének javítása.

2025. 10. 10.

[ Szalkszentmárton ]

down arrow
chevron right

Találatok száma: 694 db
A megjelenített eredmények szűrve vannak

35 152 581 225

Folyamatban Ft
money icon

220

Folyamatban DB
database icon

43 517 192 003

Lezárt Ft
money icon

474

Lezárt DB
database icon
Fejlesztéseink
Település(ek)
Forrás
Program
Indítás
Zárás
Támogatási arány
Támogatási összeg
Státusz

subsidy rate %
0.00
 status icon

0.00
TOP_PLUSZ-3.3.1-21-BK1-2022-00016
Szabadszállás
ERFA
TOP_Plusz
2022.05.01.
2025.02.28.
subsidy rate 100%
80 000 000 Ft
lezárt status icon
TOP_PLUSZ-3.3.1-21-BK1-2022-00016
kommunikáció
2022.05.01.
2025.02.28.
80 000 000 Ft
TOP_PLUSZ-1.2.3-21-BK1-2023-00031
Tiszaalpár
ERFA
TOP_Plusz
2023.11.11.
2025.12.31.
subsidy rate 100%
100 000 000 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-1.2.3-21-BK1-2023-00031
kommunikáció
2023.11.11.
2025.12.31.
100 000 000 Ft
Császártöltés
ERFA
TOP_Plusz
2023.09.01.
2025.12.31.
subsidy rate 100%
646 000 000 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-1.1.3-21-BK1-2023-00017
kommunikáció
2023.09.01.
2025.12.31.
646 000 000 Ft
Akasztó
ERFA
TOP_Plusz
2023.11.01.
2025.12.31.
subsidy rate 100%
321 000 000 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-1.2.1-21-BK1-2023-00058
kommunikáció
2023.11.01.
2025.12.31.
321 000 000 Ft
TOP_PLUSZ-3.3.2-21-BK1-2023-00019
Tázlár
ERFA
TOP_Plusz
2023.10.01.
2025.12.31.
subsidy rate 100%
134 872 516 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-3.3.2-21-BK1-2023-00019
kommunikáció
2023.10.01.
2025.12.31.
134 872 516 Ft
TOP_PLUSZ-1.1.3-21-BK1-2023-00023
Jánoshalma
ERFA
TOP_Plusz
2023.09.01.
2025.12.31.
subsidy rate 100%
87 947 013 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-1.1.3-21-BK1-2023-00023
kommunikáció
2023.09.01.
2025.12.31.
87 947 013 Ft
Csólyospálos
ERFA
TOP_Plusz
2024.11.15.
2025.09.30.
subsidy rate 100%
71 000 000 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-1.2.3-21-BK1-2023-00026
kommunikáció
2024.11.15.
2025.09.30.
71 000 000 Ft
Lajosmizse
ERFA
TOP_Plusz
2024.04.11.
2026.12.31.
subsidy rate 100%
200 000 000 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-1.1.3-21-BK1-2023-00019
kommunikáció
2024.04.11.
2026.12.31.
200 000 000 Ft
Uszód
ERFA
TOP_Plusz
2023.11.06.
2025.12.31.
subsidy rate 100%
126 000 000 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-1.2.1-21-BK1-2023-00054
kommunikáció
2023.11.06.
2025.12.31.
126 000 000 Ft
Zsana
ERFA
TOP_Plusz
2023.11.30.
2025.09.30.
subsidy rate 100%
60 000 000 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-1.2.3-21-BK1-2023-00022
kommunikáció
2023.11.30.
2025.09.30.
60 000 000 Ft
Tataháza
ERFA
TOP_Plusz
2023.11.01.
2025.12.31.
subsidy rate 100%
175 000 000 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-1.2.1-21-BK1-2023-00051
kommunikáció
2023.11.01.
2025.12.31.
175 000 000 Ft
Akasztó
ERFA
TOP_Plusz
2023.10.01.
2026.06.30.
subsidy rate 100%
127 000 000 Ft
folyamatban status icon
TOP_PLUSZ-3.3.2-21-BK1-2023-00018
kommunikáció
2023.10.01.
2026.06.30.
127 000 000 Ft

Filmajánló

chevron left
YouTube-csatornánk legújabb filmjei.

A kisfilm a borok világába kalauzolja el a nézőit, a vármegyei borászatok bemutatásával.

Különleges dalhoz, különleges klip dukál. Vajon mit üzen Petőfi korunk emberének? Erre kereste a választ az erdélyi No Sugar zenekar, amikor megzenésítette Petőfi: A hegyek közt c. versét.

Bács-Kiskun Megye Önkormányzatának 2021-es, színvonalas imázsfilmje a Mi vármegyénkről, életünk, kultúránk, hagyományaink jövőt építő villanásaiból készült. 

Hogy kerül gólya Izsák város településének címerébe? A Gólyacsősz ezt meséli el.

Egy megye, mely színültig van ízzel, látnivalóval, élménnyel, igazi különlegességekkel és páratlan életérzéssel. 

Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzatának térségi értékeket bemutató karácsonyi kisfilmje.

chevron right

Könyveink

chevron left
A Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat által kiadott legendagyűjtemény első része

Bács-Kiskun vármegye természeti értékei: kalandok a homok és a szik birodalmában

A 2019 óta bővült értéktár elemei - bővítése folyamatban.

Ott vagy, ahol lenned kell - Pincék, helyi termékek,, látnivalók, szállások

A Bács-Kiskun megyei értékek 1. című kiadvány folytatásában 109, újonnan listára került értéket mutatunk be.

Barangolj a költővel Bács-Kiskunban

Bács-Kiskun megye a 2014-2020-as időszakra vonatkozóan elkötelezte magát amellett, hogy egy megújulásra képes, fenntartható gazdasági és társadalmi környezetet és versenyképes, vonzó térséget hozzon létre. Az elképzelés megvalósításához eszközt a megyei önkormányzat által koordinált Terület és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Bács-Kiskun megyében felhasználható 63 milliárd forintja biztosít.

A jelen és a jövő vállalkozásai

chevron right

Értékeink

chevron left
Kovács László 1956-ban Karcagon született, a fazekas mesterséget 1971 óta gyakorolja. Karcagi mesterei között olyan kiváló személyek találhatóak, mint Kántor Sándor Kossuth-díjas, a Népművészet Mestere, id. és ifj. F. Szabó Mihály, és Sz. Nagy István, a Népművészet Mesterei.

Kalocsa

A Duna magyarországi szakaszán a Duna mellett élő emberek mindennapjaihoz hozzátartozott a víz, és azzal együtt a halászat, ami az élelemszerzést módját is jelentette. Mára ez a kisszerszámos halászat formájában maradt fenn többek között Fajsz közigazgatási területén is.

Fajsz

Bugac felsőmonostori határrészében a 2011-és 2013 között zajló régészeti ásatások pontot tettek egy több mint egy évszázada felvetődött kérdéskör végére. Az Árpád-korban itt állt a korábban csak történeti forrásokból ismert Pétermonostora település. 

Bugac

A Mayossa Hagyományörző Egyesület alapjait egy tíz fős néptáncos baráti társaság fektette le. Az egyesület céljai között szerepel Kiskunmajsa néphagyományainak, szellemi és tárgyi kulturális örökségének folyamatos feltárása, feldolgozása és közreadása. 

Kiskunmajsa

A Tiszaalpári Templomdomb nyugati oldalán emelkedő barokk épület alapkövét 1752-ben helyezték el, felszentelésére három év múlva, 1755. november 19-én került sor Althann Mihály váci püspök kezdeményezésére, Szűz Máriának, mint a „Jótanács Anyjának” tiszteletére.

Tiszaalpár

A Kösöntyű Néptánccsoport az elmúlt 25 esztendőben Lakiteleken és Bács-Kiskun vármegyében egyaránt kiemelkedő kulturális és hagyományápoló munkáról tett tanúbizonyságot. A Kárpát-medencei néptánc hagyományainak megőrzése és ápolása révén gazdagabbá vált kulturális örökségünk. 

Lakitelek

Petőfi Sándor költészetében megjelenik az Alföld és a Kiskunság. Petőfi az élő nyelvet használja verseiben, nyelvhasználatának egyik forrása pedig a gyermekkorában megismert félegyházi palócos nyelvjárás volt.

Kiskunfélegyháza

Balázs Árpád zeneszerző 1937. október 1-jén született Szentesen. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán Farkas Ferenc tanítványaként diplomázott 1964-ben. 

Kiskunfélegyháza

chevron right

Események

Design by WEBORIGO