Duna-Tisza Közi Homokhátsági Térségi Fejlesztési Tanács

A Tanács a Homokhátság fenntarthatósága érdekében végzett tevékenységeket koordinálja.

Duna-Tisza Közi Homokhátsági Térségi Fejlesztési Tanács

A Tanács a Homokhátság fenntarthatósága érdekében végzett tevékenységeket koordinálja.

Lehetőség a készülő Duna-Tisza Közi Homokhátsági Területfejlesztési Koncepció és Program véleményezésére, 2024. március 17-ig

A Duna-Tisza közi Homokhátság Magyország egyik legérzékenyebb, a klímaváltozás hatásainak leginkább kitett térsége. Vármegyei határokon átnyúlóan, igen nagy területről van szó, amely 117 település lakosainak ad otthont.

A Duna-Tisza Közi Homokhátsági Térségi Fejlesztési Tanács megbízásából készülő Homokhátsági Területfejlesztési Koncepció és Program egy hiánypótló munka, hiszen a mind természeti, mind gazdasági és társadalmi adottságaiban igen heterogén térség egészére dolgoz ki a gazdasági fejlődést segítő megoldási javaslatokat, olyan módon, hogy az egyes régiókra jellemző adottságokat figyelembe veszi.

A tervet készítő munkacsoport az alföldi tudományos kutatások terén több évtizedes szakmai kutatómunkával rendelkező HUN-REN Közgazdasági- és Regionális Tudományi Kutatóintézet tagjaiból állt össze.

2023 nyarán a helyzetfeltáró és helyzetértékelő részdokumentum véleményezésére volt lehetősége az érintett települések polgármestereinek és felkért szakmai intézmények mellett a társadalom bármely tagjának. Mostanra elkészült a konkrét cselekvési irányokat tartalmazó Stratégiai és Operatív programrész és a hozzá kapcsolódó Területi hatásvizsgálat. Az említett dokumentumokat bárki elolvashatja itt, a honlap jobb oldalán a mellékletek között. 2024. március 17-ig az erre szolgáló excel táblázat használatával most utolsó alkalommal az itt élők is formálhatják a végső dokumentum tartalmát, megtehetik módosítási javaslataikat, elküldhetik észrevételeiket a vadasz.besnyoi.vera@bacskiskun.hu címre.

 

 

A Duna-Tisza közi Homokhátság Bács-Kiskun, Pest és Csongrád vármegyék területét érintő speciális táji, környezeti problémák, adottságok alapján jellemezhető terület. Az összetett megoldásokat kívánó térség egyes fejlesztési kérdéseit hivatott szolgálni a 2013-ban Pest, Csongrád és Bács-Kiskun vármegyék önkormányzatai által életre hívott Duna-Tisza Közi Homokhátsági Térségi Fejlesztési Tanács. A Tanács elsődlegesen koordinálja az érintett vármegyei önkormányzatoknak és egyéb, a térségi fejlesztési tanács munkájában résztvevő szervezeteknek (pl. a területi kereskedelmi és agrárkamarák, az illetékes területi főépítészek, önkormányzati hivatalok, Kiskunsági Nemzeti Park, Bácsvíz Zrt.) a Homokhátság fenntarthatósága érdekében végzett tevékenységét. 

A Tanács feladatai és tevékenysége

a) közreműködik a térségre vonatkozó fejlesztési koncepciók kidolgozásában, 
b) közreműködik a térségre vonatkozó területrendezési terv elkészítésében, 
c) közreműködik a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv Homokhátságra vonatkozóspeciális programjának tervezésében, végrehajtásában, 
d) elősegíti a térségi fejlesztésben érdekelt állami, önkormányzati, vállalkozói és civil szereplők együttműködését, a fejlesztési feladatok összehangolását, 
e) együttműködik az érintett megyei közgyűlésekkel, a működési területén illetékes önkormányzatokkal, kistérségi önkormányzati társulásokkal, illetve a térség fejlesztésében közvetlenül és közvetve közreműködő központi és területi államigazgatási szervekkel, gazdasági kamarákkal és civil szervezetekkel, 
f) megállapodhat a vármegyei közgyűlésekkel és más, a térségi fejlesztési programokban közreműködőkkel a programok és fejlesztések finanszírozásáról,
g) javaslatot tesz térsége tekintetében a vármegyei fejlesztési koncepciókra, 
h) dönt a hatáskörébe utalt pénzeszközök felhasználásáról, a fejlesztések megvalósításáról, 
i) kiemelt figyelmet fordít a térség gazdasági erőforrásainak, valamint környezetállapotának fejlesztésére,
j) hozzájárul a térségében élők életfeltételeinek javításához, a humán erőforrások fejlesztéséhez, térségi identitás fenntartásához, 
k) kiemelt figyelmet fordít a térség fejlesztését lehetővé tevő nemzetközi és hazaierőforrások feltárására, a befektetések ösztönzésére,elősegítésére, 
l) összehangolja a térségre vonatkozó gazdasági és társadalomszervező döntéseket, 
m) biztosítja a térség egységes, komplex társadalmi-gazdasági kezelését. 

Települési lehatárolás

Pest vármegyében [28]: 
Dunaharaszti, Alsónémedi, Ócsa, Inárcs, Bugyi, Dabas, Tatárszentgyörgy, Kakucs, Újhartyán, Újlengyel, Nyáregyháza, Dánszentmiklós, Ceglédbercel, Cegléd,Tápiószőlős, Törtel, Jászkarajenő, Kocsér, Pilis, Albertirsa, Hernád, Pusztavacs, Mikebuda, Örkény, Táborfalva, Csemő, Nagykőrös, Nyársapát 

Bács-Kiskun vármegyében [71]: 
Felsőlajos, Lajosmizse, Kunadacs, Kunbaracs, Ladánybene,Kerekegyháza,Kecskemét, Szentkirály, Nyárlőrinc, Lakitelek, Fülöpháza, Ballószög, Helvécia,Izsák, Ágasegyháza, Orgovány, Jakabszállás, Fülöpjakab, Kunszállás, Csengőd,Tabdi, Páhi, Kaskantyú, Bócsa, Bugacpusztaháza, Bugac, Kiskőrös, Kecel, Soltvadkert, Pirtó, Tázlár, Szank, Móricgát, Jászszentlászló, Imrehegy, Kéleshalom,Kiskunhalas, Kunfehértó, Harkakötöny, Kiskunmajsa,Kömpöc, Csólyospálos, Kisszállás, Balotaszállás, Zsana, Kelebia, Szabadszállás, Fülöpszállás, Tiszakécske,Városföld, Tiszaalpár, Kiskunfélegyháza, Petőfiszállás, Pálmonostora, Császártöltés, Hajós, Nemesnádudvar, Érsekhalma, Sükösd, Érsekcsanád, Csávoly, Rém,Borota, Jánoshalma, Mélykút, Tompa, Bácsszőlős, Csikéria, Kunbaja, Madaras,Kunpeszér 

Csongrád vármegyében [18]: 
Pusztamérges, Üllés, Öttömös, Ruzsa, Ásotthalom, Zákányszék, Mórahalom, Csengele, Pusztaszer, Ópusztaszer, Kistelek, Balástya, Forráskút, Bordány, Zsombó, Szatymaz, Domaszék, Röszke 

Mintaprojektek

A Nemzetgazdasági Minisztérium 2017. évben támogatást nyújtott egy természetközeli szennyvíztisztítási mintaprojekt megvalósítására. Ennek keretében a bugacpusztaházi IKSZT épületének szennyvízelvezetési rendszerét fejlesztik egy olyan mintateleppé, amely alkalmas arra, hogy a lakosság, a cégek és a szakmai szervezetek számára bemutassa azt a „jó gyakorlat”-ot, amely biológiai megoldásokat alkalmaz a használt víz tisztítására. A beruházás átadása 2018 második felében várható. a biológiai tisztító üzemeltetése nem igényel majd nagy szakmai gyakorlatot, nincs energia- és vegyszer igénye, nem kell állandó felügyelet alatt tartani, valamint alkalmazkodik a szezonális ingadozásokhoz. Kiválóan alkalmazható olyan területeken, ahol a közüzemi csatornahálózat nem elérhető vagy gazdaságosan nem kiépíthető, alacsony a népsűrűség, tehát a tanyás térségek számára is kifejezetten kedvező. A fejlesztés megyénkben egyedülálló, de országosan is ritkaságnak számít. 

A Tanács vezető tisztségviselői

Rideg László elnök és Temerini Ferenc alelnök. A Tanács munkaszervezeti feladatait a Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzati Hivatala (6000 Kecskemét, Deák Ferenc tér 3.) látja el. 

Kapcsolat

6000 Kecskemét, Deák Ferenc tér 3.

www.bacskiskun.hu
Több Kevesebb chevron down
Design by WEBORIGO