Rozettás kompozíció kecskeméti mángorlóról
A mángorlók a hagyományos paraszti háztartás eszköztárába tartoztak, a textíliák mosás utáni simításához, fényesítéséhez használták őket. A szöveteket nyújtófára tekerték és a mángorló alsó felét a nyújtófára nyomva görgették, simították. Alsó részük bordázott, majd a 19. század második felétől sima, ugyanis a divatossá váló gombos ingek gombjait így nem törték mángorláskor. Főként a gerinc felső részét és a nyelet díszítették faragással, karcolással. Jelen kompozíció egy sima aljú mángorlóról származik, melynek felirata is jelzi kései származását, ebből tudjuk meg, hogy az 1890. szeptember 14-én született Halász István készítette 1910-ben a Kecskeméten gyűjtött tárgyat. A karcolt és vésett kompozíciónak hagyományos elemei a rozetták és spirális alakban tekeredő forgórózsák, amelyek ősi napszimbólumok, valamint a széleket határoló farkasfogas díszítés is tradicionális. A rozetták közötti felületeket kitöltő szabályos mértani formák és a szimmetrikusan elhelyezett kacsos indadíszek, a nyílban végződő tulipánformák már jelzik, hogy inkább iparművészeti alkotással állunk szemben, amit városias, de mégis vidéki miliőben alkothatott mestere. Nemkülönben a magyarcímer-motívum a mángorló végének hajlatában, mely megismétlődik gazdagabban a mángorló nyelén is; a készítő feltehetően ügyes mesterember netán hivatásos asztalos lehetett, erre utaló mesterábrázolás is látható az eszköz nyelének vésetén.
2024. 12. 05.
2024. 12. 05.
2024. 12. 04.
2024. 12. 04.
2024. 12. 04.
2024. 12. 04.
2024. 12. 03.
2024. 12. 03.
2024. 11. 29.
2024. 11. 29.
2024. 11. 28.
2024. 11. 28.