

Az 53. sz. főút, Soltvadkert elkerülő szakaszának építése a tavaszi munkakezdést követően terv szerint, ütemezetten halad. A NIF Zrt. beruházásában megvalósuló fejlesztésnek köszönhetően a lakosok biztonságosabban közlekedhetnek majd és ezzel egyidejűleg csökken Soltvadkert zajterhelése, valamint légszennyezettségi értékei is. A kivitelezés alapkőletételi eseményén beszédet mondott Mosóczi László, miniszteri tanácsadó, Font Sándor, Bács-Kiskun megye 3. számú választókerültének országgyűlési képviselője, Temerini Ferenc, Soltvadkert polgármestere és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese.
A beruházás keretein belül Soltvadkert északi elkerülő szakaszán 5 db körforgalmú csomópont, 1 db különszintű vasúti keresztezés, 1 db 0,8 km hosszú bekötőút és 1 db kerékpáros aluljáró épül majd, valamint mobil csoportos ellenőrző pontok megvalósítása is a projekt részét képezi. Mindezek következtében az elkerülő út megépítésével jelentősen csillapodik a település belterületi szakaszán az átmenő forgalom.
A 8,8 km hosszú nyomvonal az 53-54 sz. utak meglévő körforgalma után indul kis ívvel az országos jelentőségű lápterület minél kisebb érintettsége miatt. Ezt követően a nyomvonal külön szinten keresztezi a 150. sz. Budapest-Kelebia vasútvonalat, melyet körforgalmi csomópont követ, amelytől 0,8 km hosszú települést bekötő útszakasz építése valósul meg. Az elkerülő út a csomópontot követően egy nagysugarú ívvel keleti irányba fordul, keresztezi a Vadkerti tóhoz vezető utat, ahol szintén egy körforgalmi csomópont lesz kialakítva egy, a kerékpárosok számára alkalmas különszintű átvezetéssel. Ezen körforgalmat követően az elkerülő út jobb ívvel fordul és eléri a meglévő Kecskemét irányába haladó 54 sz. főutat, ahol szintén egy körforgalmi csomópont kerül kialakításra. Ezután, közel 2 km hosszú egyenes szakasszal és egy jobb ívvel közelíti meg a nyomvonal az 5405 j. Soltvadkert-Kiskunmajsa-Szeged összekötő utat, ahol szintén körforgalmi csomópont kerül kialakításra. A körforgalomból a tervezett szakasz egy bal ívvel a meglévő 53 sz. főúthoz visszaköt egy körforgalmi csomóponttal.
Az 53-54 sz. főút jelenlegi vasút átjárója megszűnik, ezért szükséges az útpálya átépítése. Az 53-54 sz. utak meglévő körforgalma és a megszüntetendő vasúti átjáró közötti szakasz szervizútként fog a továbbiakban funkcionálni.
Soltvadkert elkerülő szakasza keresztezi a 150 sz. Budapest–Kunszentmiklós-Tass– Kelebia vasútvonalat a 1068+49,51 hmsz-ben. A híd felszerkezeti hossza 46,89 m. A híd szerkezeti rendszere: kétnyílású, háromtámaszú, előregyártott előfeszített vasbeton hídgerendákkal együttdolgozó vasbeton pályalemezes híd.
Az elkerülő utak nyomvonalán történő kerékpárút-átvezetések érdekében a kerékpárutak korrekciója szükséges. Az új, teljes pályaszerkezet szabványos keresztmetszeti kialakítással épül a beavatkozási szakasz végén a meglévő állapothoz igazodva.
Mosóczi László, miniszteri tanácsadó hangsúlyozta: „A soltvadkertiek két-három éven belül hatalmas előrelépést tapasztalhatnak majd közlekedési lehetőségeikben és ennek nyomán idővel a helyi gazdaságban és foglalkoztatásban is.”
Font Sándor, Bács-Kiskun megye 3. számú választókerültének országgyűlési képviselője elmondta: „A mai alapkőletétellel Soltvadkert lakóinak több mint 30 éves vágyát valósítjuk meg. Az 53. és az 54. sz. főút forgalma a város belterületén találkozik és közel 5 km-en közösen halad. A két út összehozza azt a forgalmat, ami indokolja, hogy elkerülő út épüljön a település mellé.”
Temerini Ferenc, Soltvadkert polgármestere kiemelte: „Az előkészítő munka azzal indult, hogy a tervezők 5-6 nyomvonalváltozatot tártak élénk. A végső kiválasztás során nagyon sok szempontot kellett figyelembe vennünk, többek között ilyen volt a környezetvédelem, illetve az, hogy a nyomvonal a lehető legközelebb legyen a településhez. A projektben résztvevők együttműködésének köszönhetően sikerült az ideálisat megtalálni.”
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese hozzátette: „Egy elkerülő út attól jó, ha a nem kívánt forgalmat eltereli és a kitűzött gazdaságfejlesztési célokat szolgálja, nem elnépteleníti a települést, hanem az ott élők közlekedési igényeit tartja szem előtt. Ez az útszakasz egyaránt jól illeszkedik az épített és a természeti környezetbe.”
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a SOLTÚT Kft. végzi nettó 15,8 milliárd Ft értékben.
2025. 06. 13.
2025. 06. 13.
2025. 06. 12.
2025. 06. 12.
2025. 06. 11.
2025. 06. 11.
Bácsalmás
2025. 06. 11.
2025. 06. 11.
[ Bácsalmás ]
Izsák
2025. 06. 09.
2025. 06. 09.
[ Izsák ]
2025. 06. 06.
2025. 06. 06.