Legkésőbb 2026 elején elindulhat a személyszállítás a Budapest–Kelebia vasútvonalon

épülő Bács-Kiskun két folyó közt

Műszaki oldalról megvan a realitása, hogy 2025 év végén vagy 2026 év elején elinduljon a személyszállítás a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán – erősítette meg Pál László, a MÁV Zrt. BuBe projektjének igazgatója a Bács-Kiskun Vármegyei Közgyűlés mai ülésén Fülöpszálláson. A projekt műszaki kivitelezése a végéhez közelít, a vágányhálózat már elkészült, a központi forgalomirányító rendszer kiépítése pedig folyamatban van.

 

A kínai-magyar együttműködés keretében megvalósuló beruházásra azért volt szükség – emlékeztetett Pál László –, mert a korábbi egyvágányú vasútvonal a hatvanas-hetvenes években esett át utoljára jelentős felújításon, és legfeljebb 100 km/h sebességre volt alkalmas. A hosszú menetidő, az elavult pálya és a számos lassújel miatt nem felelt meg a mai személyszállítási és logisztikai igényeknek. Mindeközben a pireuszi kikötő forgalmának gyors növekedése, valamint az onnan induló áruk szárazföldi szállításának igénye stratégiai szintre emelte a Budapest–Kelebia vasútvonal korszerűsítését.

 

A magyarországi projekt két szakaszból áll: egy 152,5 km-es déli szakaszból (Soroksár–Kelebia) és egy 7 km-es budapesti bevezető szakaszból (Ferencváros–Soroksár). Utóbbi kivitelezése később indult, mivel a terület ipari előélete miatt jelentős talajszennyezéseket kellett felszámolni.

 

Ahogy az igazgató részletezte: a pálya kétvágányú, villamosított, 160 km/h engedélyezett sebességű, európai színvonalú biztosító- és forgalomirányító rendszerekkel ellátott lesz. A központi forgalomirányítás Kiskunhalason lesz, innen távvezérelhetők lesznek a váltók és jelzők, így az állomások jelentős részén nem lesz szükség helyszíni személyzetre.

 

 

A déli szakasz kivitelezése jelentős részben befejeződött vagy a befejezés küszöbén áll:

 

A vágányhálózat 100%-ban elkészült
A felsővezeték 95–99%-os készültségű
A peronok, aluljárók, liftek 80–90%-os állapotban vannak
Az állomásépületek és biztosítóberendezések 60–70%-os szinten állnak
Pál László hangsúlyozta: a műszaki ellenőrzést egy magyar mérnöki konzorcium végzi, a tanúsítást pedig független szervezet látja el az európai uniós előírások szerint.

 

Kérdésre válaszolva az igazgató arról is beszélt, hogy azért kellett meghagyni több mint 90 vasúti szintbeni átjárót, mert az aluljárók, illetve felüljárók irreálisan megdrágították volna a projektet. Ugyanakkor – hangsúlyozta – ezek az átjárók műszakilag alkalmasak arra, hogy a személyvonatok 160 km/óra sebességgel közlekedjenek rajtuk. Arra vonatkozóan pedig, hogy mikor indulhat el a személyszállítás, Pál László úgy nyilatkozott, hogy műszaki oldalról megvan a realitása annak, hogy a korábbi terveknek megfelelően 2025 év végén vagy 2026 legelején ez megtörténjen.

További híreink

Kistermelők figyelem! Újra REL Expo Bács-Kiskunban kép

2025. 10. 30.

Kistermelők figyelem! Újra REL Expo Bács-Kiskunban

Idén novemberben ismét Bács-Kiskun vármegye ad otthont az ország egyik legfontosabb vidéki szakmai eseményének, a REL Expo és Konferenciának. Az itt bemutatott eszközök – többek között mini malom, sajtkád, gyümölcsfeldolgozó, csomagoló anyagok – és szolgáltatások a kistermelőknek jelentenek segítséget. 

2025. 10. 30.

down arrow
Növelhető biztonság. kép

2025. 10. 22.

Növelhető biztonság.

Néhány ezer forint ráfordítása is életeket menthet. A katasztrófavédelmi szakemberek tapasztalatai alapján több haláleset is megelőzhető lenne füst- és szán- monoxid érzékelők beszerelésével.

2025. 10. 22.

down arrow
Belterületi útfelújítás Csikérián - projektindítás kép

Csikéria

2025. 10. 20.

Belterületi útfelújítás Csikérián - projektindítás

Csikéria Községi Önkormányzat pályázatot nyújtott be a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz, TOP_PLUSZ-1.2.3-21 BELTERÜLETI UTAK FEJLESZTÉSE felhívásra „Belterületi útfelújítás Csikérián” címmel (projekt azonosítószáma: TOP_PLUSZ-1.2.3-21-BK1-2023-00021). A projekt keretében 44,00 millió Ft vissza nem térítendő európai uniós forrásból a fő cél egy új utca kiépítése.

2025. 10. 20.

[ Csikéria ]

down arrow
Nagyot lépett előre a Bácsalmási fi200 klub kép

Bácsalmás

2025. 10. 17.

Nagyot lépett előre a Bácsalmási fi200 klub

Hatodik üzleti reggelijét rendezte a napokban a bácsalmási fi200 klub, ahol megválasztották a közösség elnökét is. Horváth Erika egy éven keresztül vezeti majd a klubot.

2025. 10. 17.

[ Bácsalmás ]

down arrow
TOP Plusz fejlesztés: újabb kerékpárút épült a határmenti településen kép

Kelebia

2025. 10. 17.

TOP Plusz fejlesztés: újabb kerékpárút épült a határmenti településen

Tovább bővült a kerékpárhálózat Kelebián. A most elkészült szakasz a falu központját köti össze a vasútállomással, a jövőben pedig egy több települést összekötő hálózat része lesz. A beruházás a TOP Plusz program támogatásával valósult meg. 

2025. 10. 17.

[ Kelebia ]

down arrow
Bács-Kiskunban él? Most elmondhatja, mennyire elégedett a helyi szolgáltatásokkal kép

2025. 10. 17.

Bács-Kiskunban él? Most elmondhatja, mennyire elégedett a helyi szolgáltatásokkal

Szeretnénk megismerni a Bács-Kiskunban élők véleményét, hogy mennyire elégedettek a helyi szolgáltatásokkal – legyen szó egészségügyről, oktatásról, szociális ellátásról vagy közösségi programokról.

2025. 10. 17.

down arrow
Esőkerteket minden településre!
Példaértékű projektet valósított meg a Csongrád- Csanád vármegyei Kistelek városa. Esőkert rendszer létesítése közösségi összefogással a címe annak a projektnek, amely Kisteleken valósult meg.Ezeknek a mesterségesen kialakított és növényekkel beültetett mélyebben fekvő felületeknek a célja az esővíz felfogása, ideiglenes tárolása és szűrése. A Duna- Tisza közi Homokhátság Térségi Fejlesztési Tanács koordinálásával megvalósuló program célja nem csak a mikroklíma megváltoztatása, hanem a szemléletformálás is.
Megnézem

Legfrissebb videóink

Design by WEBORIGO