Legkésőbb 2026 elején elindulhat a személyszállítás a Budapest–Kelebia vasútvonalon

épülő Bács-Kiskun két folyó közt

Műszaki oldalról megvan a realitása, hogy 2025 év végén vagy 2026 év elején elinduljon a személyszállítás a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán – erősítette meg Pál László, a MÁV Zrt. BuBe projektjének igazgatója a Bács-Kiskun Vármegyei Közgyűlés mai ülésén Fülöpszálláson. A projekt műszaki kivitelezése a végéhez közelít, a vágányhálózat már elkészült, a központi forgalomirányító rendszer kiépítése pedig folyamatban van.

 

A kínai-magyar együttműködés keretében megvalósuló beruházásra azért volt szükség – emlékeztetett Pál László –, mert a korábbi egyvágányú vasútvonal a hatvanas-hetvenes években esett át utoljára jelentős felújításon, és legfeljebb 100 km/h sebességre volt alkalmas. A hosszú menetidő, az elavult pálya és a számos lassújel miatt nem felelt meg a mai személyszállítási és logisztikai igényeknek. Mindeközben a pireuszi kikötő forgalmának gyors növekedése, valamint az onnan induló áruk szárazföldi szállításának igénye stratégiai szintre emelte a Budapest–Kelebia vasútvonal korszerűsítését.

 

A magyarországi projekt két szakaszból áll: egy 152,5 km-es déli szakaszból (Soroksár–Kelebia) és egy 7 km-es budapesti bevezető szakaszból (Ferencváros–Soroksár). Utóbbi kivitelezése később indult, mivel a terület ipari előélete miatt jelentős talajszennyezéseket kellett felszámolni.

 

Ahogy az igazgató részletezte: a pálya kétvágányú, villamosított, 160 km/h engedélyezett sebességű, európai színvonalú biztosító- és forgalomirányító rendszerekkel ellátott lesz. A központi forgalomirányítás Kiskunhalason lesz, innen távvezérelhetők lesznek a váltók és jelzők, így az állomások jelentős részén nem lesz szükség helyszíni személyzetre.

 

 

A déli szakasz kivitelezése jelentős részben befejeződött vagy a befejezés küszöbén áll:

 

A vágányhálózat 100%-ban elkészült
A felsővezeték 95–99%-os készültségű
A peronok, aluljárók, liftek 80–90%-os állapotban vannak
Az állomásépületek és biztosítóberendezések 60–70%-os szinten állnak
Pál László hangsúlyozta: a műszaki ellenőrzést egy magyar mérnöki konzorcium végzi, a tanúsítást pedig független szervezet látja el az európai uniós előírások szerint.

 

Kérdésre válaszolva az igazgató arról is beszélt, hogy azért kellett meghagyni több mint 90 vasúti szintbeni átjárót, mert az aluljárók, illetve felüljárók irreálisan megdrágították volna a projektet. Ugyanakkor – hangsúlyozta – ezek az átjárók műszakilag alkalmasak arra, hogy a személyvonatok 160 km/óra sebességgel közlekedjenek rajtuk. Arra vonatkozóan pedig, hogy mikor indulhat el a személyszállítás, Pál László úgy nyilatkozott, hogy műszaki oldalról megvan a realitása annak, hogy a korábbi terveknek megfelelően 2025 év végén vagy 2026 legelején ez megtörténjen.

További híreink

Küzdelem a klímaváltozás ellen: mintaprojekt Kisteleken kép

2025. 11. 17.

Küzdelem a klímaváltozás ellen: mintaprojekt Kisteleken

A Duna-Tisza közi Homokhátság Térségi Fejlesztési Tanács koordinálásával Kistelek több pontján létesítenek esőkerteket, amelyek lokálisan képesek a klímaváltozás hatásait enyhíteni. Elkészült a második.

2025. 11. 17.

down arrow
Elindult a vármegyei turizmus- és marketingstratégia kidolgozása kép

2025. 11. 12.

Elindult a vármegyei turizmus- és marketingstratégia kidolgozása

Műhelymunkával folytatódott Bács-Kiskun vármegye 2026–2040 közötti időszakra szóló marketing-, illetve turizmusfejlesztési stratégiájának kidolgozása. A kecskeméti Megyeháza dísztermében múlt pénteken tartott összejövetelen csaknem 50 település képviseltette magát, köztük polgármesterek, önkormányzati szakemberek és turisztikai attrakciókat működtető helyi szereplők. A stratégiák az Európai Uniós támogatással megvalósuló Bács-Kiskun megyei Paktum Plusz projekt keretében készülnek.

2025. 11. 12.

down arrow
Közmeghallgatás lesz Kisszálláson kép

Kisszállás

2025. 11. 07.

Közmeghallgatás lesz Kisszálláson

Hirdetmény - Közmeghallgatást tart a vármegyei Közgyűlés

2025. 11. 07.

[ Kisszállás ]

down arrow
Megújult a kiskunfélegyházi Vasas pálya kép

Kiskunfélegyháza

2025. 11. 07.

Megújult a kiskunfélegyházi Vasas pálya

Birtokba vehette a település apraja-nagyja a komplexen felújított Vasas-pályát, ahol nullától kilencvenkilenc éves korig mindenki képes lesz jól érezni magát.

2025. 11. 07.

[ Kiskunfélegyháza ]

down arrow
Formáljuk együtt Bács-Kiskun jövőjét!  kép

2025. 11. 06.

Formáljuk együtt Bács-Kiskun jövőjét!

Segítse munkánkat azzal, hogy néhány percet szán a kérdőív kitöltésére, amelyben kirándulással, utazással kapcsolatos szokásait osztja meg.

2025. 11. 06.

down arrow
MEGHÍVÓ - Bács-Kiskun Vármegyei Klímakonferencia kép

Kecskemét

2025. 11. 06.

MEGHÍVÓ - Bács-Kiskun Vármegyei Klímakonferencia

Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata 2025. november 13. napján rendezi meg a Bács-Kiskun Vármegyei Éghajlatváltozási Platform fórumaként a Bács-Kiskun Vármegyei Klímakonferenciát 

2025. 11. 06.

[ Kecskemét ]

down arrow
Esőkerteket minden településre!
Példaértékű projektet valósított meg a Csongrád- Csanád vármegyei Kistelek városa. Esőkert rendszer létesítése közösségi összefogással a címe annak a projektnek, amely Kisteleken valósult meg.Ezeknek a mesterségesen kialakított és növényekkel beültetett mélyebben fekvő felületeknek a célja az esővíz felfogása, ideiglenes tárolása és szűrése. A Duna- Tisza közi Homokhátság Térségi Fejlesztési Tanács koordinálásával megvalósuló program célja nem csak a mikroklíma megváltoztatása, hanem a szemléletformálás is.
Megnézem

Legfrissebb videóink

Design by WEBORIGO