Legkésőbb 2026 elején elindulhat a személyszállítás a Budapest–Kelebia vasútvonalon

épülő Bács-Kiskun két folyó közt

Műszaki oldalról megvan a realitása, hogy 2025 év végén vagy 2026 év elején elinduljon a személyszállítás a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán – erősítette meg Pál László, a MÁV Zrt. BuBe projektjének igazgatója a Bács-Kiskun Vármegyei Közgyűlés mai ülésén Fülöpszálláson. A projekt műszaki kivitelezése a végéhez közelít, a vágányhálózat már elkészült, a központi forgalomirányító rendszer kiépítése pedig folyamatban van.

 

A kínai-magyar együttműködés keretében megvalósuló beruházásra azért volt szükség – emlékeztetett Pál László –, mert a korábbi egyvágányú vasútvonal a hatvanas-hetvenes években esett át utoljára jelentős felújításon, és legfeljebb 100 km/h sebességre volt alkalmas. A hosszú menetidő, az elavult pálya és a számos lassújel miatt nem felelt meg a mai személyszállítási és logisztikai igényeknek. Mindeközben a pireuszi kikötő forgalmának gyors növekedése, valamint az onnan induló áruk szárazföldi szállításának igénye stratégiai szintre emelte a Budapest–Kelebia vasútvonal korszerűsítését.

 

A magyarországi projekt két szakaszból áll: egy 152,5 km-es déli szakaszból (Soroksár–Kelebia) és egy 7 km-es budapesti bevezető szakaszból (Ferencváros–Soroksár). Utóbbi kivitelezése később indult, mivel a terület ipari előélete miatt jelentős talajszennyezéseket kellett felszámolni.

 

Ahogy az igazgató részletezte: a pálya kétvágányú, villamosított, 160 km/h engedélyezett sebességű, európai színvonalú biztosító- és forgalomirányító rendszerekkel ellátott lesz. A központi forgalomirányítás Kiskunhalason lesz, innen távvezérelhetők lesznek a váltók és jelzők, így az állomások jelentős részén nem lesz szükség helyszíni személyzetre.

 

 

A déli szakasz kivitelezése jelentős részben befejeződött vagy a befejezés küszöbén áll:

 

A vágányhálózat 100%-ban elkészült
A felsővezeték 95–99%-os készültségű
A peronok, aluljárók, liftek 80–90%-os állapotban vannak
Az állomásépületek és biztosítóberendezések 60–70%-os szinten állnak
Pál László hangsúlyozta: a műszaki ellenőrzést egy magyar mérnöki konzorcium végzi, a tanúsítást pedig független szervezet látja el az európai uniós előírások szerint.

 

Kérdésre válaszolva az igazgató arról is beszélt, hogy azért kellett meghagyni több mint 90 vasúti szintbeni átjárót, mert az aluljárók, illetve felüljárók irreálisan megdrágították volna a projektet. Ugyanakkor – hangsúlyozta – ezek az átjárók műszakilag alkalmasak arra, hogy a személyvonatok 160 km/óra sebességgel közlekedjenek rajtuk. Arra vonatkozóan pedig, hogy mikor indulhat el a személyszállítás, Pál László úgy nyilatkozott, hogy műszaki oldalról megvan a realitása annak, hogy a korábbi terveknek megfelelően 2025 év végén vagy 2026 legelején ez megtörténjen.

További híreink

2025. 09. 16.

A végéhez közeledik a komplex hulladékgazdálkodási fejlesztés Bács-Kiskun és Pest vármegyékben - több mint 13 milliárd forint uniós támogatással valósult meg a projekt

Több mint 600 ezer térségi lakos hulladékának kezelését modernizálta a 2017 óta tartó fejlesztés. A projekt eleimei – a különböző gépek beszerzésére, hulladékgyűjtő edények vásárlása, építési beruházások – mind a szelektív gyűjtést, válogatást, és kezelést helyezték előtérbe. A projekt keretében 200 000 db száraz hulladék gyűjtésére alkalmas –  a lakosság körében sárga kukaként ismert –  gyűjtőedényt vásároltak és osztottak szét több mint 2 milliárd forint értékben, illetve 27 darab hulladékgyűjtő autó beszerzésére is sor került. A fejlesztési munkálatok kiemelt helyszínei Kecsemét, Cegléd és Monor voltak. A kapcsolódó építési munkálatok mellett szemléletformálási projektrészek is megvalósultak.  

2025. 09. 16.

2025. 09. 15.

Hátrányos helyzetű csoportok: fókuszban a nők

Harmadik alkalommal ülésezett a Vármegyeházán 2025 szeptember 12-én a "Bács-Kiskun, jó itt lenni!" projekt keretében működő Bács-Kiskun Vármegyei Felzárkózási Fórum tematikus munkacsoportja. A Projekt az Európai Unió támogatásával valósul meg. 

2025. 09. 15.

2025. 09. 11.

„Ez egy életképes stratégia” Fi200 klub Bácsalmáson

Új üzleti együttműködések kiépítése, és ezzel a helyi gazdaság erősítése a célja a fi200 klubnak, amely a napokban ötödik alkalommal szervezett üzleti reggelit Bácsalmáson, a Rakétakilövő Látogatóközpontban. Az egyre bővülő közösségben a térség vállalkozói, civiljei és önkormányzati szereplői építenek kapcsolatokat. 

2025. 09. 11.

2025. 09. 11.

"Az univerzum mindenki fantáziáját megmozgatja" Vármegyei kitüntetésben részesül Borkovits Tamás asztrofizikus

Tízéves korától kezdve tudatosan készült hivatására a vármegye tudományos életének fejlődéséért- díj idei kitüntetettje, Borkovits Tamás. Friss diplomásként tért vissza szülővárosába, Bajára. Mai napig a helyi obszervatóriumban kutatja a világmindenséget.  

2025. 09. 11.

2025. 09. 11.

Így fejleszthető Bács-Kiskun gazdasága: konferencia nem csak szakembereknek

Hogyan lehet a helyi közösségekből valódi gazdasági erőt kovácsolni? Milyen lehetőségeket rejtenek a települések, a vállalkozások és a közösségek összefogásai? Ezekre a kérdésekre is választ keresnek a Paktum Plusz Szervezet szeptember 19-i ülésén Kecskeméten, a Megyeháza Közgyűlési termében.

2025. 09. 11.

2025. 09. 10.

Kunadacson járt a Guruló Iránytű

Útjára indult a Guruló Iránytű, Bács-Kiskun Vármegye tematikus busza, amely egy különleges mobil közösségi térként járja majd a vármegye településeit a jól ismert Mesebuszhoz hasonlóan. 

2025. 09. 10.

Design by WEBORIGO