Legkésőbb 2026 elején elindulhat a személyszállítás a Budapest–Kelebia vasútvonalon

épülő Bács-Kiskun két folyó közt

Műszaki oldalról megvan a realitása, hogy 2025 év végén vagy 2026 év elején elinduljon a személyszállítás a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán – erősítette meg Pál László, a MÁV Zrt. BuBe projektjének igazgatója a Bács-Kiskun Vármegyei Közgyűlés mai ülésén Fülöpszálláson. A projekt műszaki kivitelezése a végéhez közelít, a vágányhálózat már elkészült, a központi forgalomirányító rendszer kiépítése pedig folyamatban van.

 

A kínai-magyar együttműködés keretében megvalósuló beruházásra azért volt szükség – emlékeztetett Pál László –, mert a korábbi egyvágányú vasútvonal a hatvanas-hetvenes években esett át utoljára jelentős felújításon, és legfeljebb 100 km/h sebességre volt alkalmas. A hosszú menetidő, az elavult pálya és a számos lassújel miatt nem felelt meg a mai személyszállítási és logisztikai igényeknek. Mindeközben a pireuszi kikötő forgalmának gyors növekedése, valamint az onnan induló áruk szárazföldi szállításának igénye stratégiai szintre emelte a Budapest–Kelebia vasútvonal korszerűsítését.

 

A magyarországi projekt két szakaszból áll: egy 152,5 km-es déli szakaszból (Soroksár–Kelebia) és egy 7 km-es budapesti bevezető szakaszból (Ferencváros–Soroksár). Utóbbi kivitelezése később indult, mivel a terület ipari előélete miatt jelentős talajszennyezéseket kellett felszámolni.

 

Ahogy az igazgató részletezte: a pálya kétvágányú, villamosított, 160 km/h engedélyezett sebességű, európai színvonalú biztosító- és forgalomirányító rendszerekkel ellátott lesz. A központi forgalomirányítás Kiskunhalason lesz, innen távvezérelhetők lesznek a váltók és jelzők, így az állomások jelentős részén nem lesz szükség helyszíni személyzetre.

 

 

A déli szakasz kivitelezése jelentős részben befejeződött vagy a befejezés küszöbén áll:

 

A vágányhálózat 100%-ban elkészült
A felsővezeték 95–99%-os készültségű
A peronok, aluljárók, liftek 80–90%-os állapotban vannak
Az állomásépületek és biztosítóberendezések 60–70%-os szinten állnak
Pál László hangsúlyozta: a műszaki ellenőrzést egy magyar mérnöki konzorcium végzi, a tanúsítást pedig független szervezet látja el az európai uniós előírások szerint.

 

Kérdésre válaszolva az igazgató arról is beszélt, hogy azért kellett meghagyni több mint 90 vasúti szintbeni átjárót, mert az aluljárók, illetve felüljárók irreálisan megdrágították volna a projektet. Ugyanakkor – hangsúlyozta – ezek az átjárók műszakilag alkalmasak arra, hogy a személyvonatok 160 km/óra sebességgel közlekedjenek rajtuk. Arra vonatkozóan pedig, hogy mikor indulhat el a személyszállítás, Pál László úgy nyilatkozott, hogy műszaki oldalról megvan a realitása annak, hogy a korábbi terveknek megfelelően 2025 év végén vagy 2026 legelején ez megtörténjen.

További híreink

2025. 05. 20.

Vármegyei sikerek a Szegedi Borfesztivál borversenyén

Ezen a héten is tart a 29. Szegedi Borfesztivál. Mint 1997 óta mindig, idén is megtartották a fesztivál borversenyét. És már szinte az is hagyomány, hogy ezen a borversenyen Bács- Kiskun jól szerepel.

2025. 05. 20.

2025. 05. 20.

Natúrparki Családi Nap: Természetközeli élmények kicsiknek és nagyoknak

Május 24-én, szombaton 10 és 18 óra között új helyszínen, a Hajósi Pincefalu Csárda sor alatti kaszálóján rendezik meg a Natúrparki Családi Napot, ahol a természet, a helyi értékek és az élmények állnak a középpontban. A szervezők mindenkit szeretettel várnak, hogy együtt töltsenek el egy tartalmas napot a szabadban.

2025. 05. 20.

Hajós

2025. 05. 20.

Programok az egész családnak: borünnep Hajóson

Május 23–25. között újra megtelik élettel Európa legnagyobb pincefaluja: a Hajósi Pincefalu ad otthont a 43. Orbán-napi Borünnepnek, ahol a bor, a hagyomány, a kultúra és a természet szerelmesei egyaránt megtalálják a kedvükre való programokat. A háromnapos esemény nem csupán egy borfesztivál – valódi élményt kínál az egész családnak!

2025. 05. 20.

[ Hajós ]

Apostag

2025. 05. 19.

Megoldódott a csapadékvíz elvezetése és megtartása a településen

Kiépült és kifogástalanul működik Apostagon az új csapadékvíz-elvezető rendszer. A község a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz támogatásával több évtizedre megoldotta a vízelvezetés problémáját és valósította meg a vízmegtartást.

2025. 05. 19.

[ Apostag ]

Tiszaalpár

2025. 05. 19.

Értéktár sorozat: Ezer év lenyomata - a tiszaalpári Árpád-kori falurakonstrukció

Magyarországon egyedülálló Árpád- kori falu rekonstrukciója áll Tiszaalpáron. A negyedszázada felépített skanzen a vármegyei értéktár része.

2025. 05. 19.

[ Tiszaalpár ]

2025. 05. 16.

Kosárba teszem - Opció a hulladékcsökkentésre

Csomagolni, vagy nem csomagolni? Az itt a kérdés.  Jöjjenek el velünk egy csomagolásmentes boltba!

2025. 05. 16.

Design by WEBORIGO