Éghajlatváltozás - Jelen és jövő

zöld Bács-Kiskun két folyó közt

Az éghajlatváltozás nem egy a jövő fenyegetései közül, hanem mindennapi valóság, különösen Bács-Kiskun vármegyében Tény, hogy a Föld felszíni átlaghőmérséklete napjainkban már mintegy 1 °C-kal meghaladja az ipari forradalom előtti szintet. Vármegyénkben azonban ennél is jóval gyorsabb a változás: Bács-Kiskun vármegye évi középhőmérséklete jelenleg már körülbelül 1,5 °C-kal magasabb a XX. század elején mért értékeknél.

Fotó: Daróczi Csaba 

 

 

 De miért baj ez? Egy-két fok melegedés önmagában nem tűnik soknak, mégis teljesen felborítja Földünk légkörének érzékeny egyensúlyát. Ez pedig ahhoz vezet, hogy megszokott éghajlati rendszereink megváltoznak. Bolygónk legtöbb pontján az időjárás sokkal kiszámíthatatlanabbá válik, a ma szélsőségesnek ítélt helyzetek a jövőben mindennaposak lehetnek, és nemcsak a hőmérséklet alakulása, hanem a lehulló csapadék esetében is. Bács-Kiskun vármegyében a folyamat következményeit már a saját bőrünkön is érezzük: minden korábbinál súlyosabb hőhullámok, aszályok sújtják megyénket, de gyakoribbá váltak az özönvízszerű esőzések, viharok, jégesők is. Az éghajlatváltozás tehát nem önmagában a felmelegedés, hanem annak következményei, így például a szélsőséges időjárási helyzetek fokozódása miatt jelent veszélyt az emberiség számára. Az éghajlatváltozás elsődleges okai mi vagyunk, az emberek! Sokan felteszik a kérdést: ha az éghajlat már ősidők óta állandóan változik, miért lenne ez most másként? Miért tegyünk erőfeszítéseket, ha az egész jelenséget úgysem tudjuk befolyásolni? Valójában a fosszilis tüzelőanyagok felhasználása, a légkör felmelegedése és szén-dioxid-tartalma igazolható módon összefügg egymással. Azaz minden jel arra mutat, hogy az iparosítás és a fosszilis eredetű energiahordozók használata az elsődleges kiváltó oka napjaink éghajlatváltozásának. A kőolaj, földgáz és szén eltüzelésével felszabaduló szén-dioxid – a többi üvegházhatású gázzal, így pl. a metánnal, dinitrogén-oxiddal együtt – a légkörben feldúsul, és üvegházhatást idéz elő. Ezek a gázok ugyanis a Napból érkező rövid hullámú sugárzást átengedik, de a földfelszínről a világűr felé irányuló hosszú hullámú sugárzás, vagyis a Föld által kibocsátott hő nagy részét csapdába ejtik: elnyelik vagy visszasugározzák a felszín felé. Ennek következtében egyre több energia marad a felszínhez közeli légrétegekben, megváltoztatva annak jellemzőit. Ezt érzékeljük éghajlatváltozásként.

 

 

 

További híreink

2024. 06. 11.

Járható út

Két újabb hidat adtak át,  M44 gyorsforgalmi út Kecskemát-Szentkirály szakaszán.

2024. 06. 11.

2024. 06. 10.

Nagy győzelmek, meglepő vereségek Bács-Kiskunban

Bács-Kiskun vármegyében a települések többségén megőrizték pozíciójukat a hivatalban lévő polgármesterek az önkormányzati választások során. Persze akadt jónéhány érdekes eredmény is.

2024. 06. 10.

2024. 06. 10.

Választás 2024- vármegyei közgyűlés

Hatvan százalékot meghaladó részvételi arány mellett zajlott a tegnapi vármegyei közgyűlési választás. A huszonhárom megszerezhető mandátum négy párt osztozott. 

2024. 06. 10.

2024. 06. 07.

Június 9. – a választás napja

2024. június 9-ére tűzte ki Dr. Sulyok Tamás köztársasági elnök a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek, valamint az Európai Parlament magyar tagjainak választását. A Nemzeti Választási Bizottság pedig ugyanerre a napra tűzte ki a nemzetiségi önkormányzati képviselők választását. A közös eljárásban megrendezésre kerülő választások napján reggel 6 és este 19 óra között lehet szavazni az érvényes személyi okmányok felmutatását és a névjegyzék aláírását követően.

2024. 06. 07.

2024. 06. 06.

Orbán Viktor a Tomori Pál-híd átadásán: Dél-Magyarország jelentősége felértékelődik

A Kalocsát Pakssal összekötő új híd egy összetett, átgondolt, hosszú távra szóló országfejlesztési, országépítési terv része - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök a Tomori Pál-híd átadásán csütörtökön Kalocsán.

2024. 06. 06.

2024. 06. 06.

Erre vezet majd az M9-es Bács-Kiskunban: kezdődhet a tervezés

Aláírták az M9-es gyorsforgalmi út 51-es számú (Dusnok) és az 53-as számú (Tompa) főút közötti szakasz tervezésére szóló szerződést. Az új szakasz - tehermentesítve az M0-át - közvetlen kapcsolatot biztosít majd a Duna-Tisza köze és Dunántúl térségei között.  

2024. 06. 06.

Design by WEBORIGO