BUDAPEST-BELGRÁD VASÚTVONAL: LÁTVÁNYOS MUNKÁLATOKKAL ÉPÜL AZ ÚJ VÁGÁNY KISKŐRÖSÖN

A V-Híd Zrt. kivitelezésével több helyszínen párhuzamosan zajlanak a területelőkészítési, bontási és építési munkálatok a 150-es vasútvonalon.

Tavaly októberben tették le az alapkövét a Budapest−Belgrád vasúti korszerűsítés magyarországi szakaszát érintő kivitelezésnek. A munka a MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalát érinti, mely a X-es számú páneurópai vasúti folyosó része.
Az egyvágányú, villamosított vasútvonal idén 140 éves, utolsó felújítása az 1960-as években történt. A pálya 100 kilométer/órás sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de a közelmúltban már csak néhány szakaszon lehetett ezzel a sebességgel közlekedni, mert a vonal nagy részén 80, 60, 40, 20 vagy 10 kilométer/órás sebességkorlátozások vannak érvényben. Az alépítmény, az ágyazat és a sínek elhasználódott állapota miatt gyakran az időjárási körülmények is nehezítik a közlekedést. Mindez nemcsak hosszabb menetidőt, hanem a pályakapacitás jelentős mértékű csökkenését is jelenti.
A vasútvonal korszerűsítése két szakaszra osztható: a déli − Fülöpszállástól Kelebiáig tartó közel 77 kilométeres – rész fővállalkozója a magyar RM International Zrt., amelynek megbízásából a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként.
Az átjárhatóség érdekében egységes vonatbefolyásoló rendszert építenek ki. A felújítás után a hozzávetőleg 150 kilométer hosszú pályán a teljes szakaszon 160 kilométer/óra lesz az engedélyezési sebesség. A régi vágányokat elbontják, újjáépítik, és mellette egy teljesen új második vágányt építenek ki. A felsővezeték-hálózatot szintén elbontják, és újjáépítik. Mindemellett sor kerül a vonali és állomási biztosítóberendezések átépítésére és az ETCS (European Train Control System−Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) 2-es szintjének telepítésére. A rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, ezáltal a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint a nemzetközi átjárhatóság biztosítása.
Új állomásépületeket alakítanak ki Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön és Kiskőrösön, továbbá átépítik a soroksári, kiskunhalasi és kelebiai felvételi épületeket. A vonal mentén zajvédőfalakat emelnek és P+R parkolókat alakítanak ki. A projekt részeként számos új műtárgyat is kialakítanak: elsősorban kerethidakat és peronaluljárókat.
A déli szakaszon már zajlanak a munkálatok, Csengődön és Kiskőrösön, valamint Kiskunhalas és Kelebia között régészeti feltárásokat folytatnak. Kiskőrösön és Csengődön elkezdődött a vasúti pálya bontása, a felsővezetéket pedig már a Csengőd−Pirtó, illetve a Kiskunhalas−Kelebia szakaszon is bontják. A biztosítóberendezési kábelek bontását Csengőd, Kiskőrös, Soltvadkert, Pirtó állomásokon végzik. A fentiekkel párhuzamosan zajlik az alépítmény és vágány építése Kiskőrösön, továbbá a keretműtárgyak és a peronaluljáró építése. Csengőd megállóhelyen szintén megkezdődött a peronaluljáró kialakítása, a forgalmi kitérő építése, és jól haladnak a keretműtárgyak építési munkái. Az építéshez szükséges anyagok tárolása több helyszínen történik: Csengődön és Kiskőrösön sín, betonalj, zúzottkő és kitérő depóniák láthatók, Balotaszálláson az új felsővezeték oszlopokat tárolják, a legnagyobb lerakatot azonban jelenleg Kisszálláson alakították ki, ahol zúzottkő-hegyekkel és betonaljakból kialakított több méter magas, és több tíz méter hosszú „folyosókkal” találkozhatunk. 
Az északi egységet kivitelező kínai cég alvállalkozóként bevonta a V-Hidat. Itt az északi, Soroksártól Fülöpszállásig tartó szakaszon is tapasztalni már bontási munkákat: több helyen hiányzik a felsővezeték, a biztosítóberendezés elbontása is megkezdődött. Látványos különbség, hogy a déli szakaszon látott hatalmas depókkal szemben itt építési anyagokat még nem találtak.
A beruházás során kiemelt figyelmet kap a természet védelme. A Kiskunsági Nemzeti Park munkatársai rendszeresen ellenőrzik a kivitelezés helyszínét és az ő közreműködésükkel zajlik – amennyiben szükséges – a védett növényfajok áttelepítése és a madárvédelem.

Fotó/Forrás: magyarepitok.hu

További híreink

2025. 09. 11.

„Ez egy életképes stratégia” Fi200 klub Bácsalmáson

Új üzleti együttműködések kiépítése, és ezzel a helyi gazdaság erősítése a célja a fi200 klubnak, amely a napokban ötödik alkalommal szervezett üzleti reggelit Bácsalmáson, a Rakétakilövő Látogatóközpontban. Az egyre bővülő közösségben a térség vállalkozói, civiljei és önkormányzati szereplői építenek kapcsolatokat. 

2025. 09. 11.

2025. 09. 11.

"Az univerzum mindenki fantáziáját megmozgatja" Vármegyei kitüntetésben részesül Borkovits Tamás asztrofizikus

Tízéves korától kezdve tudatosan készült hivatására a vármegye tudományos életének fejlődéséért- díj idei kitüntetettje, Borkovits Tamás. Friss diplomásként tért vissza szülővárosába, Bajára. Mai napig a helyi obszervatóriumban kutatja a világmindenséget.  

2025. 09. 11.

2025. 09. 11.

Így fejleszthető Bács-Kiskun gazdasága: konferencia nem csak szakembereknek

Hogyan lehet a helyi közösségekből valódi gazdasági erőt kovácsolni? Milyen lehetőségeket rejtenek a települések, a vállalkozások és a közösségek összefogásai? Ezekre a kérdésekre is választ keresnek a Paktum Plusz Szervezet szeptember 19-i ülésén Kecskeméten, a Megyeháza Közgyűlési termében.

2025. 09. 11.

2025. 09. 10.

Kunadacson járt a Guruló Iránytű

Útjára indult a Guruló Iránytű, Bács-Kiskun Vármegye tematikus busza, amely egy különleges mobil közösségi térként járja majd a vármegye településeit a jól ismert Mesebuszhoz hasonlóan. 

2025. 09. 10.

2025. 09. 10.

Energetikai beruházások: újabb támogatás Szabadszállásnak

Szabadszállás Város Önkormányzata kiegészítő támogatást nyert a TOP Plusz program keretében. Az eredetileg 270 millió forintos forrást a kormányzat további 23 millió forinttal egészítette ki, így összesen 293 millió forint áll rendelkezésre az önkormányzat „Épületenergetikai fejlesztés Szabadszállás településen” című projektjének megvalósítására.

2025. 09. 10.

2025. 09. 08.

Bács- Kiskun Vármegye Turizmusáért- díj

Elsőre furcsának tűnhet, hogy egy múzeum kapja a „Bács- Kiskun Vármegye Turizmusáért” elismerést. A kiskunhalasi Thorma János Múzeum ebből a szempontból is némiképp kilóg a sorból. 

2025. 09. 08.

Design by WEBORIGO