BUDAPEST-BELGRÁD VASÚTVONAL: LÁTVÁNYOS MUNKÁLATOKKAL ÉPÜL AZ ÚJ VÁGÁNY KISKŐRÖSÖN

A V-Híd Zrt. kivitelezésével több helyszínen párhuzamosan zajlanak a területelőkészítési, bontási és építési munkálatok a 150-es vasútvonalon.

Tavaly októberben tették le az alapkövét a Budapest−Belgrád vasúti korszerűsítés magyarországi szakaszát érintő kivitelezésnek. A munka a MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalát érinti, mely a X-es számú páneurópai vasúti folyosó része.
Az egyvágányú, villamosított vasútvonal idén 140 éves, utolsó felújítása az 1960-as években történt. A pálya 100 kilométer/órás sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de a közelmúltban már csak néhány szakaszon lehetett ezzel a sebességgel közlekedni, mert a vonal nagy részén 80, 60, 40, 20 vagy 10 kilométer/órás sebességkorlátozások vannak érvényben. Az alépítmény, az ágyazat és a sínek elhasználódott állapota miatt gyakran az időjárási körülmények is nehezítik a közlekedést. Mindez nemcsak hosszabb menetidőt, hanem a pályakapacitás jelentős mértékű csökkenését is jelenti.
A vasútvonal korszerűsítése két szakaszra osztható: a déli − Fülöpszállástól Kelebiáig tartó közel 77 kilométeres – rész fővállalkozója a magyar RM International Zrt., amelynek megbízásából a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként.
Az átjárhatóség érdekében egységes vonatbefolyásoló rendszert építenek ki. A felújítás után a hozzávetőleg 150 kilométer hosszú pályán a teljes szakaszon 160 kilométer/óra lesz az engedélyezési sebesség. A régi vágányokat elbontják, újjáépítik, és mellette egy teljesen új második vágányt építenek ki. A felsővezeték-hálózatot szintén elbontják, és újjáépítik. Mindemellett sor kerül a vonali és állomási biztosítóberendezések átépítésére és az ETCS (European Train Control System−Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) 2-es szintjének telepítésére. A rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, ezáltal a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint a nemzetközi átjárhatóság biztosítása.
Új állomásépületeket alakítanak ki Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön és Kiskőrösön, továbbá átépítik a soroksári, kiskunhalasi és kelebiai felvételi épületeket. A vonal mentén zajvédőfalakat emelnek és P+R parkolókat alakítanak ki. A projekt részeként számos új műtárgyat is kialakítanak: elsősorban kerethidakat és peronaluljárókat.
A déli szakaszon már zajlanak a munkálatok, Csengődön és Kiskőrösön, valamint Kiskunhalas és Kelebia között régészeti feltárásokat folytatnak. Kiskőrösön és Csengődön elkezdődött a vasúti pálya bontása, a felsővezetéket pedig már a Csengőd−Pirtó, illetve a Kiskunhalas−Kelebia szakaszon is bontják. A biztosítóberendezési kábelek bontását Csengőd, Kiskőrös, Soltvadkert, Pirtó állomásokon végzik. A fentiekkel párhuzamosan zajlik az alépítmény és vágány építése Kiskőrösön, továbbá a keretműtárgyak és a peronaluljáró építése. Csengőd megállóhelyen szintén megkezdődött a peronaluljáró kialakítása, a forgalmi kitérő építése, és jól haladnak a keretműtárgyak építési munkái. Az építéshez szükséges anyagok tárolása több helyszínen történik: Csengődön és Kiskőrösön sín, betonalj, zúzottkő és kitérő depóniák láthatók, Balotaszálláson az új felsővezeték oszlopokat tárolják, a legnagyobb lerakatot azonban jelenleg Kisszálláson alakították ki, ahol zúzottkő-hegyekkel és betonaljakból kialakított több méter magas, és több tíz méter hosszú „folyosókkal” találkozhatunk. 
Az északi egységet kivitelező kínai cég alvállalkozóként bevonta a V-Hidat. Itt az északi, Soroksártól Fülöpszállásig tartó szakaszon is tapasztalni már bontási munkákat: több helyen hiányzik a felsővezeték, a biztosítóberendezés elbontása is megkezdődött. Látványos különbség, hogy a déli szakaszon látott hatalmas depókkal szemben itt építési anyagokat még nem találtak.
A beruházás során kiemelt figyelmet kap a természet védelme. A Kiskunsági Nemzeti Park munkatársai rendszeresen ellenőrzik a kivitelezés helyszínét és az ő közreműködésükkel zajlik – amennyiben szükséges – a védett növényfajok áttelepítése és a madárvédelem.

Fotó/Forrás: magyarepitok.hu

További híreink

2025. 06. 13.

Új tagokkal bővült a Felzárkózási Fórum

Második ülését tartotta a Bács-Kiskun Vármegyei Felzárkózási Fórum, amely egyre szélesebb bázist tudhat magáénak, hiszen a pénteki ülésen döntés született arról is, hogy kilenc új szervezet csatlakozik a fórumhoz.

2025. 06. 13.

2025. 06. 12.

VÉRADÁS

Az Országos Vérellátó Szolgálat Bács-Kiskun vármegyei következő kiszállásos véradási helyszíneit közöljük

2025. 06. 12.

2025. 06. 11.

Okleveles borászok

Délelőtt vették át okleveleiket azok a borászok, akik a vármegye borát, illetve pezsgőjét készítették idén, de elismerésben részesült a vármegye feltörekvő borásza is. 

2025. 06. 11.

Bácsalmás

2025. 06. 11.

Egyre népszerűbb a Bácsalmási fi200 klub

Abban bízom, hogy tudok segíteni azzal, hogy olyan eszközöket, megoldásokat mutatok, amivel az ő saját sikerességüket tudják növelni. - Ezzel a gondolkodásmóddal gyűlnek össze hónapról hónapra a Bácsalmási fi200 klub tagjai is.

2025. 06. 11.

[ Bácsalmás ]

Izsák

2025. 06. 09.

2025 legjei a borászatban 4. rész. A pezsgő.

Eredetvédett helyi fajtából készült a vármegye idei pezsgője. A Birkás Bor- és Pálinkaház 2021-es Arany Sárfehér itala ezt megelőzően már több nemzetközi elismerést is besöpört.

2025. 06. 09.

[ Izsák ]

2025. 06. 06.

Bács-Kiskun összefog: segítsünk együtt Székelyföldnek!

Mint arról tegnap beszámoltunk, Vedelek Norbert, a Bács-Kiskun Vármegyei Közgyűlés elnöke levélben fejezte ki szolidaritását, illetve ajánlotta fel támogatását az árvíz sújtotta Kovászna és Hargita megyék számára. Mindkét megyei tanács válasza megérkezett, az alábbiakban összefoglaljuk, milyen csatornákon juttathatunk el támogatást a bajba jutottak számára.

2025. 06. 06.

Design by WEBORIGO