BUDAPEST-BELGRÁD VASÚTVONAL: LÁTVÁNYOS MUNKÁLATOKKAL ÉPÜL AZ ÚJ VÁGÁNY KISKŐRÖSÖN

A V-Híd Zrt. kivitelezésével több helyszínen párhuzamosan zajlanak a területelőkészítési, bontási és építési munkálatok a 150-es vasútvonalon.

Tavaly októberben tették le az alapkövét a Budapest−Belgrád vasúti korszerűsítés magyarországi szakaszát érintő kivitelezésnek. A munka a MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonalát érinti, mely a X-es számú páneurópai vasúti folyosó része.
Az egyvágányú, villamosított vasútvonal idén 140 éves, utolsó felújítása az 1960-as években történt. A pálya 100 kilométer/órás sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de a közelmúltban már csak néhány szakaszon lehetett ezzel a sebességgel közlekedni, mert a vonal nagy részén 80, 60, 40, 20 vagy 10 kilométer/órás sebességkorlátozások vannak érvényben. Az alépítmény, az ágyazat és a sínek elhasználódott állapota miatt gyakran az időjárási körülmények is nehezítik a közlekedést. Mindez nemcsak hosszabb menetidőt, hanem a pályakapacitás jelentős mértékű csökkenését is jelenti.
A vasútvonal korszerűsítése két szakaszra osztható: a déli − Fülöpszállástól Kelebiáig tartó közel 77 kilométeres – rész fővállalkozója a magyar RM International Zrt., amelynek megbízásából a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként.
Az átjárhatóség érdekében egységes vonatbefolyásoló rendszert építenek ki. A felújítás után a hozzávetőleg 150 kilométer hosszú pályán a teljes szakaszon 160 kilométer/óra lesz az engedélyezési sebesség. A régi vágányokat elbontják, újjáépítik, és mellette egy teljesen új második vágányt építenek ki. A felsővezeték-hálózatot szintén elbontják, és újjáépítik. Mindemellett sor kerül a vonali és állomási biztosítóberendezések átépítésére és az ETCS (European Train Control System−Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) 2-es szintjének telepítésére. A rendszer elsődleges feladata a pályamenti berendezések és a vontatójármű közötti kapcsolat megvalósításával a vonatok közlekedésének felügyelete, ezáltal a vasúti forgalom biztonságának növelése, valamint a nemzetközi átjárhatóság biztosítása.
Új állomásépületeket alakítanak ki Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön és Kiskőrösön, továbbá átépítik a soroksári, kiskunhalasi és kelebiai felvételi épületeket. A vonal mentén zajvédőfalakat emelnek és P+R parkolókat alakítanak ki. A projekt részeként számos új műtárgyat is kialakítanak: elsősorban kerethidakat és peronaluljárókat.
A déli szakaszon már zajlanak a munkálatok, Csengődön és Kiskőrösön, valamint Kiskunhalas és Kelebia között régészeti feltárásokat folytatnak. Kiskőrösön és Csengődön elkezdődött a vasúti pálya bontása, a felsővezetéket pedig már a Csengőd−Pirtó, illetve a Kiskunhalas−Kelebia szakaszon is bontják. A biztosítóberendezési kábelek bontását Csengőd, Kiskőrös, Soltvadkert, Pirtó állomásokon végzik. A fentiekkel párhuzamosan zajlik az alépítmény és vágány építése Kiskőrösön, továbbá a keretműtárgyak és a peronaluljáró építése. Csengőd megállóhelyen szintén megkezdődött a peronaluljáró kialakítása, a forgalmi kitérő építése, és jól haladnak a keretműtárgyak építési munkái. Az építéshez szükséges anyagok tárolása több helyszínen történik: Csengődön és Kiskőrösön sín, betonalj, zúzottkő és kitérő depóniák láthatók, Balotaszálláson az új felsővezeték oszlopokat tárolják, a legnagyobb lerakatot azonban jelenleg Kisszálláson alakították ki, ahol zúzottkő-hegyekkel és betonaljakból kialakított több méter magas, és több tíz méter hosszú „folyosókkal” találkozhatunk. 
Az északi egységet kivitelező kínai cég alvállalkozóként bevonta a V-Hidat. Itt az északi, Soroksártól Fülöpszállásig tartó szakaszon is tapasztalni már bontási munkákat: több helyen hiányzik a felsővezeték, a biztosítóberendezés elbontása is megkezdődött. Látványos különbség, hogy a déli szakaszon látott hatalmas depókkal szemben itt építési anyagokat még nem találtak.
A beruházás során kiemelt figyelmet kap a természet védelme. A Kiskunsági Nemzeti Park munkatársai rendszeresen ellenőrzik a kivitelezés helyszínét és az ő közreműködésükkel zajlik – amennyiben szükséges – a védett növényfajok áttelepítése és a madárvédelem.

Fotó/Forrás: magyarepitok.hu

További híreink

Kunadacs

2024. 05. 17.

Bács-Kiskun motívumvilága -Kunadacsi övveret

A vármegyei értékmentő munka egyik büszkesége az a Motívumos könyv, melyben igyekeztünk megmutatni az ősi mintáktól, egészen napjainkig használatos motívumokat. Mindennapjainkban köszönhetnek vissza akár egy bútordarabon, ékszerben, mézeskalácsban, bőrdíszműveken, edényzeten, vagy egy-egy ruhakölteményben, melyből a nagyközönség is láthatott tizenegy csodálatos minta kollekciót már.   A motívumos könyvet forgatva feltárulnak előttünk gazdag kultúránk csodálatos hagyatékai. Ezekből szemezgetünk hétről hétre, hogy Önök is megismerjék, és rácsodálkozzanak talán éppen a saját településük csodáira.  

2024. 05. 17.

[ Kunadacs ]

Ballószög

2024. 05. 16.

Lezajlott a vármegye nemzeti értékei ifjúsági vetélkedő

2024. május 13-án hétfőn tartotta Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata a „Nemzeti értékek versenye 2024” ifjúsági vetélkedő döntőjét Ballószögön a Faluházban.

2024. 05. 16.

[ Ballószög ]

2024. 05. 16.

Német népviseletre pályázhatnak

Az önkormányzat támogatni kívánja 2024-ben is a teljes autentikus magyarországi német (lehetőleg bácskai) népviselet, illetve a viselet egy vagy több elemének megvásárlását.

2024. 05. 16.

Kiskőrös

2024. 05. 13.

Népünnepély felsőfokon

Az Év Emlékhelye lett a kiskőrösi Petőfi Sándor Szülőház és Emlékmúzeum. Ez a történelminek is nevezhető ünnepi program is részét képezte a Kiskőrösi Városalapítók Napja és Országos Rétesfesztiválnak. Annál is inkább, mert itt, a helyszínen adta át Móczár Gábor a Nemzeti Örökség Intézetének főigazgatója a különleges elismerést dr. Filus Erika múzeumigazgatónak és Domonyi László polgármesternek.  

2024. 05. 13.

[ Kiskőrös ]

Csengőd

2024. 05. 10.

Minibölcsőde Csengődön: átadták az utolsó TOP-beruházást

Tizennégy családnak nyújt mindennapi segítséget az a minibölcsőde, amelyet Csengődön adtak át csütörtökön. Ez a beruházás volt az utolsó, amely a Terület és Településfejlesztési Operatív Program, vagyis a TOP keretében valósult meg Bács-Kiskunban.

2024. 05. 10.

[ Csengőd ]

2024. 05. 09.

Tanácsülés

A Duna-Tisza Közi Homokhátsági Térségi Fejlesztési Tanács mai ülésén ismét elhangzott: gyors és átfogó cselekvésre van szükség a Homokhátság vízmegtartása, vízpótlása érdekében.

2024. 05. 09.

Design by WEBORIGO