Baja logisztikai és közlekedési szerepe felértékelődik, a város Moháccsal együtt az ország déli kapujává válik - jelentette ki az építési és közlekedési miniszter csütörtökön Baján sajtótájékoztatón, miután megbeszélését folytatott Bari Bernadett (Fidesz-KDNP) polgármesterrel.
Lázár János kiemelte: a két város új áru- és személyforgalmi és kereskedelmi központtá válhat, hiszen a délről érkezők a közelben léphetnek be a schengeni határon az Európai Unió területére.
A magyar és a szerb kormány három nagy határátlépési pont kialakításáról állapodott meg: Röszkénél, Tompánál, valamint a Bajától 21 kilométerre található Hercegszántónál. Itt magyar-szerb együttműködésben egy nagy nemzetközi személy- és teherforgalmi terminál épül, a mintegy 25 milliárd forintos költségű beruházás közbeszerzési eljárását már kiírták – közölte a politikus. Hozzátette: elkezdődött a Hercegszántótól Bajáig vezető út négysávosításának tervezése is, melyre 2,7 milliárd forintot fordítanak.
Lázár János úgy fogalmazott, a magyar kormány adósa Bajának. A kormány 2015-ben indította el a Modern Városok Programot, amikor szerződést kötött 23 megyei jogú várossal. Ebből azonban Baja és Esztergom, amely 2022-ben vált megyei jogú várossá, kimaradt. A programban a kormány a megyei jogú városok számára azt ígérte, hogy kialakítja a települések autópálya-kapcsolatát.
Ennek egyik útvonala Baja számára déli irányban a mohácsi Duna-hídon keresztül az M6-os autópályához vezet. A másik opció Baja összekötése az M9-es autópályával északra, az 51-es nyomvonalán – mondta.
A politikus tárcája legnagyobb tervezési programjának nevezte az M9-es autópálya előkészítését a szekszárdi Duna-hídtól Tompáig, amely 7,7 milliárd forintból zajlik.
A helyi beruházások legfontosabb elemeként a bajai elkerülő út építését említette a miniszter, amely az 51-es út átmenő forgalmától mentesíti majd a települést. Jövő májusra elkészülnek a tervek, befejeződik a terület kisajátítása is, a közbeszerzés után 2026 elején kezdődhet a 12-14 milliárd forintba kerülő fejlesztés kivitelezése, 4 kilométernyi új út építése, meglévő utak, csomópontok felújítása – mondta a politikus.
A jövő év első negyedévére készülnek el az 55-ös út Pörböly felé vezető 10 kilométeres szakaszának felújítási tervei, amelyek érintik a bajai Duna-hidat is. Ez a beruházás 27-30 milliárd forintba fog kerülni – közölte Lázár János.
A helyi építési beruházások közül az uszodaépítést emelte ki a miniszter. Mint mondta, a fejlesztésre az előző képviselő-testület és polgármester 600 millió forint támogatást kapott a magyar államtól, amit fölhasználás nélkül visszautalt. A sportkomplexum kiviteli terve elkészült, azonban a helyi építési szabályzat módosítására van szükség, ami jövő szeptemberre történhet meg.
A minisztérium és az önkormányzat megállapodást köt arról, mely belterületi utakat kell felújítani, a tervezésben és a beruházásban is szerepet vállal a Magyar Közút Zrt. - tette hozzá a miniszter.
Valamennyi megyei jogú várost közvetlen vasúti vagy autóbusz gyorsjárat kapcsolja össze Budapesttel. Bajáról azonban csak vasárnap délután indul közvetlen autóbusz gyorsjárat a fővárosba. A Volán vállalta, hogy - szekszárdi kitérő nélkül – naponta vagy naponta akár többször is direkt járatot indít Budapestre – mondta Lázár János.
Megvizsgálják, miként alakítható át a bajai vasútállomás forgalma úgy, hogy csökkenjen a várakozási idő az 55-ös út Szeged-felőli bevezető szakaszán a sorompónál – közölte a miniszter.
Elmondta, a minisztérium pályázat kiírását tervezi a járási központok és a nem megyeközpont megyei jogú városok számára a "címerépületek" újjáépítésére. Ez lehetőséget teremthet a bajai városháza újjáépítésére is – tette hozzá.
Bari Bernadett polgármester hangsúlyozta, azért dolgoznak, hogy megyei jogú városhoz méltó módon régóta várt és újabb fejlesztések valósulhassanak meg Baján. A megváltozott közlekedési szokások miatt elengedhetetlen feladat a belterületi utak rendbetétele. A 120 ezres agglomeráció központjaként szolgáló város számára ugyanakkor fontos a térségi úthálózat fejlesztése is, ami a munkahelyteremtés, a versenyképesség megőrzése szempontjából is lényeges.
MTI
Fotók: Lógó Ervin
2024. 12. 05.
2024. 12. 05.
2024. 12. 04.
2024. 12. 04.
2024. 12. 04.
2024. 12. 04.
2024. 12. 03.
2024. 12. 03.
2024. 11. 29.
2024. 11. 29.
2024. 11. 28.
2024. 11. 28.