INTERJÚ MOISKÓ CSILLÁVAL, BÁCS-KISKUN VÁRMEGYE ÖNKORMÁNYZATÁNAK PROGRAMVEZETŐJÉVEL
„Arra igyekeztünk ráirányítani a figyelmet, hogy vannak értékeink, hagyományaink, történeteink, közösségeink, amelyekre nagyon is büszkék lehetünk, és amelyek erősítik a kötődésünket Bács-Kiskunhoz. A jól működő közösségek javítják az életminőségünket.” – emelte ki a Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzata által megvalósított identitáserősítő pályázatokkal kapcsolatban Moiskó Csilla programvezető.
Az elmúlt években négy megaprojekt is a vármegyei identitás erősítését szolgálta Bács-Kiskunban. Miért tartotta ezt fontosnak a vármegye önkormányzata, egyáltalán mit értettek pontosan ’identitás’ alatt?
Az identitás – hogy mit gondolunk magunkról, milyen értékeink vannak, hová tartozunk – alapvetően befolyásolja, miként viszonyulunk a környezetünkhöz és hogyan tudunk együttműködni másokkal. Mi azért tűztük ki célként, hogy emberekbe és közösségekbe fektetünk, mert meggyőződésünk, hogy bár az anyagi jólét rendkívül fontos, de a szűkebb és tágabb közösségeink „alulműködésének” ott is kárát látja az életminőség, ahol egyébként az életszínvonal magas.
A legtöbb panasz mégis az utak állapotával kapcsolatban hangzik el a hétköznapokban…
Az elmúlt években csak a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban több mint 100 milliárd forint fejlesztési támogatás hasznosult Bács-Kiskunban. Egy kerékpárútnak, új óvodának vagy belvizet elvezető csatornarendszernek – és a sort hosszan lehetne folytatni – éppen annyira lehet örülni, mint amennyire panaszkodunk amiatt, ami még nem készült el. A kritika hasznos, mert segít felismerni a problémát, de önmagában nem old meg semmit, sőt ha mindig másokhoz mérjük magunkat, az csak elégedetlenné tesz. Mi arra igyekeztünk ráirányítani a figyelmet, hogy vannak értékeink, hagyományaink, történeteink, közösségeink, amelyekre nagyon is büszkék lehetünk, és amelyek erősítik a kötődésünket Bács-Kiskunhoz.
Melyek voltak a legsikeresebb programelemek?
Talán a „Mi napunk” rendezvénysorozat, ahol felnőtteknek, gyerekeknek egyaránt bemutattuk Bács-Kiskun értékeit. A mesebuszunk is népszerű volt: mindenki kóstolhatott valamilyen vármegyei finomságot, és kapott egy kis ajándékot. Nagyon sok pozitív visszajelzés érkezett a két-két legendáskötetünkre, illetve mesekönyvünkre vagy a rajzfilmjeinkre, a gyerekek pedig kifejezetten élvezték a VR-szemüveggel megtekinthető tartalmakat.
A Petőfi-emlékévek során „nagyot ment” a mi Petőfinket megformáló Bánföldi Szilárd. Jó volt látni, hogy az emberek azonnal felismerték benne a költőt. Újra kiderült, hogy ő Bács-Kiskun hőse, egy igazi példakép, aki erősíti az identitásunkat, hiszen mindannyiunk számára fontos értékeket képvisel: a haza és a szülőföld szeretetét, barátságot, szerelmet, a természet csodálatát.
Szintén kiemelt célkitűzés volt a turizmusfejlesztés. Ez hogyan kapcsolódik az identitás erősítéséhez?
Az identitás összefügg a saját eredetünkkel. Ezért kezdtük a helyi kovászembereket és aktív közösségeket megmozgatva összegyűjteni a vármegye történeteit, legendáit. Ezek – azonkívül, hogy legendáskötetek és mesekönyvek születtek belőlük – a turizmust is erősítik. Hiszen minden termék vagy szolgáltatás sokkal könnyebben érthető és értékesíthető, ha valamilyen sztori kapcsolódik hozzá – egyszerűen így működik az ember. A bácsalmási Csodató története, a csengődi Csonka-torony meséje vagy éppen a soltvadkerti Büdös-tó legendája – hogy csak néhányat említsek – izgalmasabbá, vonzóbbá teszi magát a települést és az ottani nevezetességet nemcsak a vármegyeiek, hanem az ideérkező vendégek számára is.
Hasonló szerepet töltenek be a vármegyei értékek is, amelyeknek a gyűjtése szintet lépett az elmúlt években. Milyen eredménnyel járt ez?
Rengeteg érték került települési vagy vármegyei lajstromba. De talán nem is a számok a legfontosabbak, hanem az, hogy a településeken elindult egy folyamat: létrejöttek, megerősödtek azok a helyi közösségek, amelyek érzik ennek a jelentőségét. Hiszen a helyi értékek segítenek nekik abban, hogy megfogalmazzák magukat, és maradandóvá tegyék mindazt, ami talán egy-két generáció múlva eltűnne a kollektív emlékezetből. Sőt, adott esetben a mindennapokba is bevezethető egy-egy érték: erre jó példa a vármegyei motívumok összegyűjtése, amelyekből trendi divatmárka született.
Lesz-e folytatása az identitáserősítésnek?
Ez anyagi forrásainktól függ. Ha az idei pályázataink sikerrel járnak, akkor jövő évtől ismét számos eseménnyel, rendezvénnyel, kiadvánnyal folytatjuk ezt a munkát. Újabb rajzfilmjeink lesznek, tervezzük a mesekönyvek, legendáskönyvek, illetve motívumos kiadványok második kiadását. Ismét útnak indulna a mesebusz, amit az egészséges életmód és a környezetvédelem szolgálatába állítanánk.
Számos tervünk van, amelyek mind azt szolgálják, hogy még jobb legyen Bács-Kiskunban élni.
Kunadacs
2024. 05. 17.
2024. 05. 17.
[ Kunadacs ]
Ballószög
2024. 05. 16.
2024. 05. 16.
[ Ballószög ]
2024. 05. 16.
2024. 05. 16.
Kiskőrös
2024. 05. 13.
2024. 05. 13.
[ Kiskőrös ]
Csengőd
2024. 05. 10.
2024. 05. 10.
[ Csengőd ]
2024. 05. 09.
2024. 05. 09.