GirbegurBácska – Kerekezz Bácska hullámain szabadon aktív turizmus fejlesztése az EuroVelo13 kerékpárút-nyomvonal mentén Bács-Kiskun vármegyében
Projektazonosító:
TOP_PLUSZ-6.1.4-23-BK2-2025-00004Kedvezményezett:
Település:
Forrás:
ERFAProgram:
TOP_PluszTámogatási arány:
100%Támogatási összeg:
649 976 636 FtMegvalósítás kezdete és vége:
2025. 10. 01. - 2027. 09. 30.Státusz:
Folyamatban
A projekt hosszú távú átfogó célja hozzájárulni ahhoz, hogy az országos jelentőségű aktív turisztikai hálózatot jelentő EuroVelo13 kerékpárút érintett szakaszát felölelő területen egy komplex térségi turisztikai hálózat alakuljon ki a megszakítás nélküli, jó minőségű, kerékpárosbarát infrastruktúra fejlesztésével és a térség attraktivitásának erősítésével. A már korábban megvalósult és a most tervezett fejlesztésekkel, valamint a kapcsolódó marketingtevékenységgel kialakítható egy olyan térségi turisztikai kínálat, amelynek révén a térség felkerülhet a kerékpáros turisták mentális térképére. Ennek köszönhetőn
látványosan növekedhet a térségbe érkező vendégek száma, erősödnek a turisztikai kínálat mennyiségi és minőségi mutatói és egy egységes szervezeti koordinációval, a pontszerű elemek hálózatba szervezésével az egyes attrakciók egymást erősítő, szinergikus hatást generálnak a térség gazdasági fejlődése érdekében.
Mindezzel összefüggésben a jelenlegi fejlesztés közép- és rövid távú céljai:
- Egységes, a természeti-táji értékeket turisztikai attrakcióként bemutató aktív turisztikai térség létrehozása.
- Egységes kerékpáros túraúthálózat kialakítása belépési pontokkal, pihenőhelyekkel.
- Az EuroVelo 13 útvonalra ráfűzve kisebb kirándulásokat lehetővé tevő kerékpáros körtúrák
kialakítása, felfűzve a térség látnivalót, rácsatlakozva a térségen kívüli kerékpáros tengelyekre.
- A térség attraktivitásának, vonzerejének növelése olyan új élményelemekkel, amelyek
önmagukban is vonzerővel bírnak.
- Egységes turisztikai információs táblarendszer kidolgozása és kiépítése.
- Kerékpárosbarát szolgáltatások kiépítése a térség teljes vertikumában.
- Egységes, minőségi élményígéretet kínáló brand létrehozása aktív marketingtevékenységgel.
Mindezek mellett a tervezett fejlesztés közvetett módon az alábbi célkitűzések teljesülését is elősegíti:
- A helyi közösségek érdekeivel összhangban, fenntartható módon lehetőséget biztosít a helyi vállalkozásoknak versenyképessé téve a vidéki térséget.
- Munkahelyeket teremt, ezáltal pedig a vidék népességmegtartó képességét is javítja.
- Az aktív turizmus az oktatáson, a nevelésen, a szemléletformáláson keresztül hozzájárul a
környezettudatos életmód erősítéséhez, a biodiverzitás fontosságának, a klímaváltozás elleni
küzdelemben az egyén szerepének hangsúlyozásához.
Mindehhez hozzátartozik a térség egyedi kínálatának, karakterének, turisztikai identitásának
megfogalmazása is, amely a „GirbegurBácska - Kerekezz Bácska hullámain szabadon” üzenet
mentén formálható ki. Mindez egyaránt kifejezi:
- a kerékpáros aktív turizmus prioritását a térség turisztikai stratégiájában;
- az EuroVelo 13 térségi szakaszának vertikális és horizontális hullámosságát,
kanyargósságát, izgalmasságát,
- utal az itteni kerékpározás könnyedségére, hiszen nem megerőltető, nem a sportélményt
célozza, hanem a kellemes szabadidő-eltöltést – ezáltal szélesebb célcsoportok számára
lehet vonzó, „kerékpárosbarát”;
- érzékelteti, hogy nem unalmas síkvidék, hanem izgalmas, élményekben, kisebb-nagyobb, de enyhe lejtésű emelkedőkben, lejtőkben bővelkedő az útvonal,
- sugallja, hogy a térség csendben és nyugalomban gazdag, alkalmas a zajos mindennapokból való kilépésre, útjai nem forgalmasak, s mindezzel a biztonság és a szabadság élményét nyújtja,
- jelzi, hogy nem csak egy kijelölt útvonalról beszélünk, hanem egyedi ízlés szerint, szabadon
alakítható túraútvonalak mentén járható be a térség a kitáblázott, alternatív körökre
alapozva;
- a szabadság fogalmába beleérthető maga a természetközeliség, amit a Natúrpark is
megfogalmaz és igyekszik fenntartani;
- az üzenet különösen az erre nyitott, fiatalos csoportokat célozza;
- a metafora lehetővé teszi egy jól kommunikálható és vizualizálható térségi brand építését
(pl. a térség fő vízfolyása a kanyargós, kígyózó jellegéről elnevezett Kígyós-ér)