Belterületeket összekötő kerékpárhálózati fejlesztés Kelebián

Projektazonosító:

TOP-3.1.1-16-BK1-2017-00022

Kedvezményezett:

Kelebia Község Önkormányzata

Település:

Kelebia

Forrás:

ERFA

Program:

TOP

Támogatási arány:

100%

Támogatási összeg:

120 000 000 Ft

Megvalósítás kezdete és vége:

2018. 01. 01. - 2021. 07. 31.

Státusz:

Lezárt
PROJEKT CÉLKITŰZÉS, INDOKOLTSÁG BEMUTATÁS: Kelebia Bács- Kiskun megyében, a kiskunhalasi járásban található. Szomszédai: Tompa, Kisszállás, Ásotthalom. Kecskeméttől 94-km-re, Bajától 62 km-re, Kiskunhalastól 35 km-re, Szabadkától 19 km-re található. Az 5501-es Kelebia- Baja összekötő út halad át rajta, 4 km-re húzódik a településtől az 53-as Solt- Tompa másodrendű főút, 7 km-re északra pedig az 55-ös Szeged- Baja- Bátaszék főút. Tehát közúton megfelelően megközelíthető. A központi rész belső úthálózatának gerincét a Bajcsy- Zsilinszky Endre utca biztosítja. Emellett kiemelten fontos még az Ady Endre utca, mely észak- déli irányú gyűjtőút szerepet tölt be. A további csatlakozó utak kiszolgáló (lakóút) funkciójúak, alacsonyabb, kerékpározható forgalommal. Jelenleg a térségben a kerékpárút hálózat részben kiépült. Kiépített önálló egyoldali kerékárút a Bajcsy Zsilinszky utca mentén található. Ezen a becsült kerékpáros forgalom 150 ej/nap, jelentős része hivatásforgalmi. A település hatályos településfejlesztési koncepciójában az alábbi javaslatok kerültek megfogalmazásra a kerékpáros közlekedést illetően: Az Ady Endre utca folytatásaként az országhatárig külterületi kerékpárút kiépítése javasolt kerékpáros határátkelővel kialakítva. A kerékpárút javasolt típusa: külterületi, egyoldali kétirányú, 2x1 haladósávos Hsz = 2,25 m széles használati szélességgel. Tervezési sebesség: vt > 20 km/h. Közúti közösségi közlekedés menetrend szerinti helyközi és távolsági járatai 7 db kijelölt autóbusz megállóhelyen állnak meg, a menetrend szerinti nyomvonal a Bajcsy- Zsilinszky utcán halad. Emellett a település országos vasúti kapcsolatát a 150. sz. Budapest - Kunszentmiklós - Tass – Kelebia villamosított fővonal jelenti. Hivatásforgalom: A KSH 2011-ben tartott népszámlálásának statisztikai eredményei vizsgálatával lehet következtetéseket levonni a település lakosainak hivatásforgalmi ingázási szokásairól. Az akkori lakosság közel 20%-os aránya dolgozott helyben, azaz jellemzően gyalog vagy kerékpárral járt munkába. Ezen felül a településre átjáró (illetve külterületről érkező) munkavállalók száma kimondottan magas, 214 fő volt még, azaz a helyben foglalkoztatottak 30%-a bejáró munkavállaló. A településről eljáró foglalkoztatottak az akkori 2583 fős lakosság 12%-át tették ki. Jellemzően Tompára, Kiskunhalasra járnak át. A munkahelyre, iskolába történő ingázás során közúti közösségi közlekedést használók jellemzően a Bajcsy- Zsilinszky utcában tudnak buszra szállni, két buszöböl pár található ott. A vasútállomás központi helyen, a Bajcsy- Zs.- Ady utcák találkozásánál található. A tervezett kerékpárút a vasútállomás biztonságos, közvetlen és akadálymentes kerékpárral való megközelítését is segítené. A település legnagyobb foglalkoztatói: MÁV-START Zrt, Magyarország Kormányavasutak Zrt, Rail-Cargo Hungária Zrt, Krisztin Dezső e.v., Fábián Virágkertészet Bt, Kacsatenyésztő (Kelféder Zrt), Bácstak telep, Kelebiai Határrendészeti Kirendeltség, KEFAG Kelebiai Erdészete. A településen találhatóak gazdasági besorolású területek, GIP az Ady Endre utca mentén, GKSZ a Bajcsy Zsilinszky utcától nem messze található. Ezek a pályázathoz csatolt átnézeti rajzon ábrázolásra kerültek. A fejlesztéssel közvetlenül érintett, a nyomvonalon található fontos forgalomvonzó létesítmények: védőnői szolgálat, fogorvos, óvoda, iskola, konyha. Ezek az intézmények a településen jelentős gyermek forgalmat generálnak, elengedhetetlen a biztonságos kerékpáros kapcsolat kialakítása itt a gyerekek védelme érdekében. Kelebián valósult meg 2007-2013-as időszakban IPA forrásból HUSRB/1203/112/047 kódszámon kerékpárutas projekt, a Bajcsy Zsilinszky utca kerépárosbaráttá történő átalakítása. A megvalósítás 2014 szeptemberében zárult le, 193.920 EUR összköltségből valósult meg a fejlesztés. A jelen pályázatban tervezett nyomvonal jól kapcsolódik ahhoz a nyomvonalhoz, hisz egy megkezdett belterületi hálózat kiépítés második üteme lesz. Évente átlagosan 2-4 baleset történik Kelebián, körülbelül fele- fele arányban kül- illetve belterületen. Jellemzően a személygépjárművek az esetek okozói. 2015-ben történt kerékpáros által okozott baleset is. Kelebia minden évben jelentős összeget és munkát fordít a település területének zöldítésére: virágosításra, rendezettségre. Egy sikeres pályázatból került megújításra a közpark és a sétány valamint a templomkert. A településvezetőségnek kiemelten fontos az élhető környezet megteremtése, melyhez hozzátartozik a környezetbarát közlekedési formák szélesítése is. A mostani kerékpáros projektben a kiemelten fontos gyűjtő út, az Ady utca válna kerékpárosbaráttá. A cél többrétű: biztonságosan megközelíthető válik egyrészt a vasútállomás, másrészt az utcában található Farkas László Általános Iskola, Egészségház. Másfelől ez a szakasz a belterületi része egy tervezett, az országhatárig lemenő és ott kerékpáros határátlépővel Szerbiába tartó kerékpárútnak. MŰSZAKI- SZAKMAI TARTALMA: A Pályázati Felhívás 3.1.1. A) Kerékpárosbarát fejlesztés keretében településrészek közötti önálló, egyoldali, kétirányú kerékpárforgalmi útvonal kialakítása a meglévő kerékpárút folytatásaként / Bajcsy-Zsilinszky utcai keresztezéstől, - az Ady Endre, és Árpád u. jobb oldalán, a település északi határáig 2623 folyóméter hosszan. Az építendő kerékpárút kezdőszelvénye Kelebia központjában a Bajcsy-Zsilinszki utcai kereszteződésben, a meglévő gyalog-és kerékpárút burkolatától indul. Majd egyenes vonalvezetéssel az Ady Endre utca, illetve annak folytatásaként húzódó Árpád utca jobb oldalán, a közúttal párhuzamosan, a közút burkolatszélétől átlag 3,5 m két burkolatszél közötti távolsággal került megtervezésre. Végszelvényében a település északi határág húzódó közút keresztező csomópontja előtt 20 m-re, íves ráfordulással merőlegesen csatlakozik az Árpád utca burkolatszéléhez. A kerékpárút egyébként egyenes vízszintes vonalvezetésében meglévő épületek által szűkített keresztmetszetekben az egyenes irányú vonalvezetést kismértékű iránytörésekkel terveztük. A tervezett kerékpárút burkolatának, illetve burkolatszélének védelme érdekében a nyomvonalat keresztező kapubejáratoknál a padka szilárd burkolattal történő – a bejárat-, kapubejárat szélesség + 1-1 m hosszban – kiépítésével terveztük megvédeni. A tervezett kerékpárútra kerékpárral történő rácsatlakozás lehetőségei a kezdőszelvényben, és a végszelvényben az építési szakasz közútra való rácsatlakozásaival adott. A közúthoz baloldalról csatlakozó utcák csomópontjainál,- a kerékpárút 0+680, 1+458, 1+966, és 2+360 km szelvényben a kerékpárút, és közút közé kerékpáros útcsatlakozás kiépítést terveztünk. Tekintettel a csatlakozó utcák közötti viszonylag nagy távolságára, a közöttük levő szakaszokon még további csatlakozó összekötést terveztünk a 0+500, 0+912, 1+232, 1+621, 1+782, és 2+150 km szelvényekben. Ezzel elő kívántuk segíteni a kerékpárosok biztonságos közlekedését. A tervezett burkolat keresztirányú oldalesését balra a közút irányába egyoldali 2,5 %-os eséssel terveztük. Az utca jobb oldalán építendő kerékpárutat 2,25 m építési szélességgel, 2,0 m használati szélességgel terveztük. A 0+000 km és 0+700 km szelvények közötti szakaszon az aszfaltburkolat mellett mindkét oldalon 5 cm széles kerti szegély beépítését terveztük. A kerékpárút mindkét oldalán 0,5 m padkaszélességet terveztünk. A közút padkája ,és a kerékpárút padkája között 40x40 cm méretű szabvány nyílt szikkasztóárok építését terveztük. A tervezett kerékpárutat 2,00 m használati szélességgel terveztük, a kerékpárút burkolatára, annak mindkét szélén 12-12 cm széles, sárga színű, útszéljelző folyamatos vonal felfestését, a tengelyébe 12 cm széles sárga szaggatott terelővonal felfestését terveztük teljes hosszban. Azon szakaszon, ahol a közút burkolatszéle és mellette levő beépítés közötti szűkebb keresztmetszet miatt a tervezett kerékpárút a közút burkolatszéléhez közelebb kerül, kerékpáros csőkorlát beépítését terveztük. Az építendő pályaszerkezet alá 15 cm vastag talajjavító fagyvédő réteget terveztünk beépíteni homokos kavicsból, melyet kapubejáratokban 20 cm vastagságban kell megépíteni. Tervezett pályaszerkezet 10 cm vastag M56 zúzottkő alapréteg /kapubejáratokban 15 cm vtg./ + 5 cm vtg. M22 zúzottkő kiékelő réteg, 4 cm vtg. AC-11 aszfalt kötőréteg, 3 cm vtg. AC-8 aszfaltbeton burkolat. Kapubejáróknál a kapubejárat szélesség + 1-1 m hosszban az útalapot 20 cm vastagságban kell megépíteni, valamint az útpadkát teljes szélességben aszfalt burkolattal kell ellátni. A tervezési szakasz végszelvényénél, a közútra való csatlakozásnál A csatlakozási helynél a közútra mindkét irányból el kell helyezni a „Kerékpárosok” veszélyt jelző táblát, alatta a „Keresztbe mutató két nyíl” kiegészítő táblát. A kerékpárút és közút között kiépített csatlakozásokhoz minden helyen el kell helyezni az „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblát, alatta a „Kerékpárút vége” jelzőtáblával. A kerékpárútra pedig mindkét irányba a „Kerékpárút” jelzőtáblát el kell helyezni. A kerékpárút és közút közötti kiépített csatlakozásainál „Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla elhelyezését terveztük, alatta „Kerékpárút vége” jelzőtáblával. A tervezett kerékpárút kezdeténél, és végénél valamint a kerékpárút kicsatlakozásainál ki kell helyezni a „Kerékpárút” táblát mindkét irányból. A tervezett kerékpárút burkolatára, kezdő és végszelvényben, valamint csomópontok, sárrázók, bejárók torkolati szakaszainál, továbbá folyópályán kb. 40 – 44 m-ként sárga színű, torzított 0,74 m – 1,40 m mérettel kerékpár piktogram felfestését terveztük, a kerékpáros haladási iránya szerinti elhelyezéssel. A Pályázati Felhívás 3.1.2.2. D) Kapcsolódó intézkedéscsoportjának 10. Infrastrukturális munkák keretében kialakításra, megoldásra kerül a fejlesztési terület bizonyos szakaszán a csapadékvíz elvezetése. A 0+000 km és 0+700 km szelvények közötti szakaszon a közút padkája, és a kerékpárút padkája között 40x40 cm méretű szabvány nyílt szikkasztóárok építésére kerül sor. A Felhívás 3.1.2.1. Kötelezően megvalósítandó tevékenységek e) pontja alapján a projekt részeként kötelező kerékpáros közlekedést népszerűsítő szemléletformálási kampány kerül majd a megvalósítás végén lefolytatásra, melynek részletes szakmai tartalma az előkészítéshez kapcsolódó mérföldkövek teljesítéseként kerül kidolgozásra. TULAJDONVISZONYOK BEMUTATÁSA: A fejlesztés vegyesen állami, önkormányzati illetve magán tulajdonban lévő területeken valósul meg. A tulajdonviszonyi rendezés a 3. mérföldkőig fog megvalósulni összhangban az „Általános Útmutató a Felhívásokhoz” dokumentum 7. fejezetével. A fejlesztés az alábbi helyrajzi számokon valósul meg: Árpád utca: 1163, 1164, 1165, 1166, 1167, 1168, 1169, 1170, 1173, 1174, 1175, 1178, 1179, 1182, 1183, 1184; Ady E. utca: 2115, 2121, 2120, 2119, 2118, 2117, 2116, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176/1, 176/2; 177, 178, 179, 181. Értékelési szempontoknak való megfelelés: A projekt Pályázati Felhívás 4.4.1. fejezetében meghatározott kiválasztási kritériumoknak, illetve a pályázati felhívás elválaszthatatlan részét képező Területspecifikus melléklet 4.4. fejezetében foglalt Kiválasztási kritériumoknak való megfelelőségét a pályázathoz csatolt cégszerűen aláírt nyilatkozatban foglaltak alapján kívánjuk teljesíteni. A Felhívás 3.4.1. Műszaki, szakmai tartalommal kapcsolatos elvárások teljesülése: A Felhívás 3.4. pontjának való megfelelés pozitív támogató döntést követően az előkészítéshez kapcsolódó mérföldkő teljesítésével kerül bemutatásra. A pályázat előkészítése során a Pályázók figyelembe vették a Pályázati Felhívás releváns elvárásait.

Hírek

chevron left
chevron right

Filmajánló

chevron left
event card

Legújabb filmjeink

arrow
YouTube-csatornánk legújabb filmjei.

event card

Homokanimáció - sorozat

arrow
Lenyűgöző homokanimáció-sorozat, vármegyei történetekből. 

event card

Értéket adunk

arrow
Bács-Kiskun Vármegye Önkormányzatának térségi értékeket bemutató karácsonyi kisfilmje.

event card

Bács-Kiskun vármegyei klímaprogram

arrow

event card

Bács-Kiskun, a mi megyénk

arrow
Egy megye, mely színültig van ízzel, látnivalóval, élménnyel, igazi különlegességekkel és páratlan életérzéssel. 

event card

Borba zárt napfény

arrow
A kisfilm a borok világába kalauzolja el a nézőit, a vármegyei borászatok bemutatásával.

event card

Meseföld - Csonka torony

arrow
Csengőd település keletkezésének legendája elevenedik meg a mesében.

event card

Meseföld - Gólyacsősz

arrow
Hogy kerül gólya Izsák város településének címerébe? A Gólyacsősz ezt meséli el.

event card

No sugar- A hegyek közt

arrow
Különleges dalhoz, különleges klip dukál. Vajon mit üzen Petőfi korunk emberének? Erre kereste a választ az erdélyi No Sugar zenekar, amikor megzenésítette Petőfi: A hegyek közt c. versét.

event card

Petőfi örök

arrow
200 éve született Petőfi Sándor,  s ezalatt a jó néhány esztendő alatt bizony elég sok minden megváltozott. 

chevron right
Design by WEBORIGO