Legkésőbb 2026 elején elindulhat a személyszállítás a Budapest–Kelebia vasútvonalon

épülő Bács-Kiskun két folyó közt

Műszaki oldalról megvan a realitása, hogy 2025 év végén vagy 2026 év elején elinduljon a személyszállítás a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszán – erősítette meg Pál László, a MÁV Zrt. BuBe projektjének igazgatója a Bács-Kiskun Vármegyei Közgyűlés mai ülésén Fülöpszálláson. A projekt műszaki kivitelezése a végéhez közelít, a vágányhálózat már elkészült, a központi forgalomirányító rendszer kiépítése pedig folyamatban van.

 

A kínai-magyar együttműködés keretében megvalósuló beruházásra azért volt szükség – emlékeztetett Pál László –, mert a korábbi egyvágányú vasútvonal a hatvanas-hetvenes években esett át utoljára jelentős felújításon, és legfeljebb 100 km/h sebességre volt alkalmas. A hosszú menetidő, az elavult pálya és a számos lassújel miatt nem felelt meg a mai személyszállítási és logisztikai igényeknek. Mindeközben a pireuszi kikötő forgalmának gyors növekedése, valamint az onnan induló áruk szárazföldi szállításának igénye stratégiai szintre emelte a Budapest–Kelebia vasútvonal korszerűsítését.

 

A magyarországi projekt két szakaszból áll: egy 152,5 km-es déli szakaszból (Soroksár–Kelebia) és egy 7 km-es budapesti bevezető szakaszból (Ferencváros–Soroksár). Utóbbi kivitelezése később indult, mivel a terület ipari előélete miatt jelentős talajszennyezéseket kellett felszámolni.

 

Ahogy az igazgató részletezte: a pálya kétvágányú, villamosított, 160 km/h engedélyezett sebességű, európai színvonalú biztosító- és forgalomirányító rendszerekkel ellátott lesz. A központi forgalomirányítás Kiskunhalason lesz, innen távvezérelhetők lesznek a váltók és jelzők, így az állomások jelentős részén nem lesz szükség helyszíni személyzetre.

 

 

A déli szakasz kivitelezése jelentős részben befejeződött vagy a befejezés küszöbén áll:

 

A vágányhálózat 100%-ban elkészült
A felsővezeték 95–99%-os készültségű
A peronok, aluljárók, liftek 80–90%-os állapotban vannak
Az állomásépületek és biztosítóberendezések 60–70%-os szinten állnak
Pál László hangsúlyozta: a műszaki ellenőrzést egy magyar mérnöki konzorcium végzi, a tanúsítást pedig független szervezet látja el az európai uniós előírások szerint.

 

Kérdésre válaszolva az igazgató arról is beszélt, hogy azért kellett meghagyni több mint 90 vasúti szintbeni átjárót, mert az aluljárók, illetve felüljárók irreálisan megdrágították volna a projektet. Ugyanakkor – hangsúlyozta – ezek az átjárók műszakilag alkalmasak arra, hogy a személyvonatok 160 km/óra sebességgel közlekedjenek rajtuk. Arra vonatkozóan pedig, hogy mikor indulhat el a személyszállítás, Pál László úgy nyilatkozott, hogy műszaki oldalról megvan a realitása annak, hogy a korábbi terveknek megfelelően 2025 év végén vagy 2026 legelején ez megtörténjen.

További híreink

2025. 07. 01.

Fi200 negyedszer: tovább bővül az üzleti klub a Sváb-sarokban

Negyedik alkalommal rendeztek fi200 klubtalálkozót a Sváb-sarokban. A közösség további 11 taggal bővült, és többen is beszámoltak konkrét üzleti eredményekről.    

2025. 07. 01.

Szalkszentmárton

2025. 06. 30.

Belterületi útfejlesztés Szalkszentmárton - projektzárás

Szalkszentmárton Község Önkormányzata pályázatot nyújtott be a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz, TOP_PLUSZ-1.2.3-21 BELTERÜLETI UTAK FEJLESZTÉSE felhívásra „Belterületi útfejlesztés Szalkszentmárton” címmel (projekt azonosítószáma: TOP_PLUSZ-1.2.3-21-BK1-2022-00019). A projekt keretében 150,00 millió Ft vissza nem térítendő európai uniós forrásból a fő cél volt a település forgalmának csökkentése.

2025. 06. 30.

[ Szalkszentmárton ]

2025. 06. 25.

Aláírták a támogatói szerződéseket: 2,6 milliárd forintból fejlesztik az aktív turizmust Bács-Kiskunban

Összesen több mint 2,6 milliárd forint értékű turisztikai fejlesztés kezdődhet el Bács-Kiskun vármegyében a TOP Plusz program keretében, miután aláírták négy jelentős aktív turizmust érintő projekt támogatási szerződéseit. A beruházások célja, hogy a térség vízi- és kerékpáros turizmusát erősítve új lehetőségeket kínáljanak a kikapcsolódásra, a természeti értékek megismerésére, valamint a helyi gazdaság élénkítésére.

2025. 06. 25.

2025. 06. 23.

Tűzgyújtási tilalom

Tűzgyújtási tilalmat rendelt el a Nemzeti Élelmiszerlánc- biztonsági Hivatal. A Magyarországon kialakuló erdőtüzek 99 százalékát emberi mulasztás okozza. 

2025. 06. 23.

Nagybaracska

2025. 06. 20.

Épületenergetikai fejlesztés Nagybaracska településen - projektindítás

Nagybaracska Község Önkormányzata pályázatot nyújtott be a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz, TOP_PLUSZ-2.1.1-21 ÖNKORMÁNYZATI ÉPÜLETEK ENERGETIKAI KORSZERŰSÍTÉSE felhívásra „Épületenergetikai fejlesztés Nagybaracska településen” címmel (projekt azonosítószáma: TOP_PLUSZ-2.1.1-21-BK1-2022-00036). A projekt keretében 74,41 millió Ft vissza nem térítendő európai uniós forrásból öt központi épület energetikai fejlesztése valósul meg.

2025. 06. 20.

[ Nagybaracska ]

Harta

2025. 06. 20.

A Hartai bútorfestés

Kétszáz éve él és virul. Bár a vásárlói igények folyamatosan változnak, a hartai bútorfestészet állja a sarat. És szerencsére úgy tűnik, hogy sokáig állni is fogja. VIDEÓ

2025. 06. 20.

[ Harta ]

Design by WEBORIGO